Soud v Německu uložil někdejšímu šéfovi německé automobilky Audi Rupertu Stadlerovi za podíl v kauze emisních podvodů podmíněný trest vězení v délce jedenadvaceti měsíců.
Stadler je ve skandálu přezdívaném „dieselgate“ prvním odsouzeným členem vedení koncernu Volkswagen, pod který automobilka Audi spadá. Vinu dlouho odmítal, ale letos v květnu v rámci dohody mezi obžalobou a obhajobou přiznal, že proti podvodům mohl zakročit dříve.
V procesu, který začal v září 2020, čelili spolu se Stadlerem obviněním bývalý šéf vývoje motorů Audi Wolfgang Hatz a dva jeho vedoucí inženýři. Soud v úterý Hatzovi a jednomu z inženýrů uložil rovněž podmíněné tresty. Řízení proti druhému inženýrovi bylo již dříve zastaveno výměnou za pokutu. Rozsudky prozatím nejsou pravomocné.
K podmíněným trestům se soud v rámci dohody rozhodl výměnou za vysoké pokuty. V případě Stadlera určila dohoda pokutu ve výši 1,1 milionu eur (26 milionů korun).
Stadler se nezodpovídal z toho, že by manipulace s emisemi podněcoval, ale prodeje vozů s takto upravenými motory podle obžaloby umožňoval až do začátku roku 2018. Už dříve přitom uznal, že udávané hodnoty mohly být zmanipulovány.
Proces není jediný, který se v Německu dieselgate věnuje. Od září 2021 se před soudem v Braunschweigu zodpovídají čtyři bývalí vrcholní manažeři Volkswagenu. Proces s někdejším šéfem koncernu Martinem Winterkornem je pozastaven kvůli jeho zdravotnímu stavu a není jasné, kdy bude pokračovat.
Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, umožňující manipulaci s kontrolami emisí. Auta díky tomu při kontrolách vykazovala výrazně méně emisí než v běžném provozu.
Skandál se týkal více značek koncernu Volkswagen, mimo jiné i vozů české automobilky Škoda.