Modernizace železniční tratě Budapešť–Bělehrad má problémy kvůli instalaci jednotného evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS. Čínské a maďarské firmy, které se na modernizaci podílí, nemají totiž pro zabezpečení tratě podle evropských standardů dostatečné technologie, píše agentura APA. Podle maďarského serveru Telex.hu bude zřejmě nutné se obrátit na zahraniční dodavatele a mezi možnými kandidáty je česká firma AŽD Praha.

Modernizace tratě Budapešť–Bělehrad by měla stát kolem 750 miliard forintů (47 miliard korun) a jde o součást čínské infrastrukturní a politické iniciativy Nová hedvábná stezka. Na projektu se podílejí čínské a maďarské firmy a významnou roli v něm hrají společnosti, které má pod kontrolou maďarský podnikatel a bývalý politik Lörinc Mészáros.

Trať je navržena tak, aby se po ní jezdilo rychlostí 160 kilometrů za hodinu, a potřebuje tudíž nové evropské zabezpečovací zařízení ETCS. Práce se však ocitly ve slepé uličce, protože čínské ani maďarské firmy, které na modernizaci pracují, nemají technologie pro instalaci tohoto systému.

Spory mezi maďarskými a čínskými účastníky o pokračování projektu podle serveru VSquare došly tak daleko, že Čína přestala projekt financovat a její experti přestali na modernizaci pracovat.

Na otázku týkající se problémů s modernizací tratě správa maďarské železniční sítě MÁV serveru Telex.hu přímo neodpověděla. Uvedla jen, že dodavatelé se smluvně zavázali předat trať v souladu s evropskými standardy.

S modernizací tratě by mohly pomoci společnosti z Německa či Česka, píše APA. Maďarský server Telex.hu zmiňuje mezi možnými dodavateli českou firmu AŽD Praha. Ta již pracuje na instalaci ETCS na maďarské části trati Segedín (Szeged)-Röszke-Subotica (Szabadka).

Podle maďarského tisku se problémy s modernizací již promítly do diplomatických vztahů mezi Budapeští a Pekingem. V říjnu se maďarský premiér Viktor Orbán vydá do Číny na konferenci o iniciativě Hedvábná stezka a očekává se, že tam bude o problémech s tratí jednat.