Vývoz automobilů z Evropy a z Asie prudce roste, zejména ale díky tomu, že Spojené státy a další země poskytují dotace na nákup elektromobilů. Prodejci navíc doplňují zásoby, které ani teď nedosahují úrovně před pandemií nemoci covid-19.
Rozmach obchodu s automobily je v kontrastu s širším vývojem vývozu, který naopak slábne, hlavně kvůli zpomalování globální ekonomiky.
Tento trend nabízí pohled na to, jak snahy západních zemí o přijetí politiky, jejímž cílem je stimulace domácí výroby a odmítání fosilních paliv, způsobují změny ve světovém obchodě.
Z Německa, evropské průmyslové velmoci, vyvezli výrobci za deset měsíců do letošního října zhruba dva a půl milionu nových osobních aut. To je podle německého svazu automobilového průmyslu o deset procent více než před rokem.
Jižní Korea a Japonsko zaznamenaly zrychlení vývozu aut, částečně díky daňovým úlevám pro elektromobily ve Spojených státech. Čína začátkem letošního roku předstihla Japonsko a stala se největším vývozcem automobilů, částečně díky prodeji do Ruska a díky vývozu elektromobilů od domácích výrobců, jako je BYD, i od zahraničních značek, jako je například americká Tesla.
Ve srovnání s průměrným měsíčním vývozem v roce 2021 vzrostl vývoz aut z Číny ve třetím čtvrtletí o jednasedmdesát procent, uvedla společnost Oxford Economics. Vývoz aut z Jižní Koreje se ve stejném období zvýšil o šestatřicet procent a z Japonska o osmnáct procent.
Vývoz aut i automobilových dílů z Thajska pak stoupl o třináct procent. Neautomobilový vývoz z těchto čtyř zemí ve stejném období o 5,4 procenta klesl. To ukazuje, jak se vývozu aut daří odolat širšímu trendu oslabení prodeje v zahraničí způsobenému tím, že spotřebitelé a podniky omezují výdaje v reakci na vyšší úrokové sazby.
Automobilový průmysl patřil v době pandemie k nejvíce zasaženým odvětvím, protože nedostatek polovodičů měl negativní dopad na celosvětovou výrobu. Zásoby prodejců ve Spojených státech a dalších velkých zemích se v roce 2021 vyčerpaly a doba vyřízení objednávek se prodloužila.
Asijské automobilky se od té doby předhánějí, aby dohnaly ztrátu, uvedl ekonom Oxford Economics Alex Holmes. Potřeba doplnit skladové zásoby je jedním z faktorů, které letos podpořily vývoz.
Asijští vývozci aut pak těží z přechodu na elektromobily. Největší prospěch z toho má Čína, jež se na trhu s elektromobily dostává do popředí díky rostoucímu počtu domácích výrobců, kteří se snaží proniknout na zahraniční trhy, a také automobilka Tesla, která vyrábí mnoho svých aut v Šanghaji.
Přetlak výroby v Číně ale už zvyšuje napětí ve vztazích s obchodními partnery. Evropská unie v říjnu kvůli záplavě dovozu čínských elektromobilů zahájila vyšetřování, zda čínské automobilky nevyužívají nelegální státní subvence.
Na americkém trhu se ale zatím čínské automobilky příliš neprosadily kvůli obchodním sporům mezi Pekingem a Washingtonem. Jiní asijští vývozci, zvláště z Japonska a Jižní Koreje, však využívají podpor americké vlády k nákupu elektromobilů.
Velkou otázkou zůstává, jak dlouho tento růst potrvá. Ekonomové tvrdí, že postpandemický efekt doplňování zásob pravděpodobně brzy odezní. Očekává se, že americká ekonomika v příštím roce zpomalí, protože se projeví vliv dosavadního zvyšování úrokových sazeb. Očekává se také, že rovněž Evropa bude ztrácet dech, možná i sklouzne do recese.
„Je zde riziko, že dodávky aut z Asie mohou v příštím roce ochladnout,“ uvedl ekonom banky HSBC Frederic Neumann. Dodal, že elektromobily z Číny budou pravděpodobně i nadále zvyšovat podíl na globálním trhu díky ohromné výrobní kapacitě v zemi.
Širší obchodní signály z Asie, jako jsou nevyřízené vývozní objednávky, však naznačují, že globální obchod zůstane pravděpodobně ještě nějaký čas pod tlakem.