Americká společnost Meta Platforms čelí další stížnosti kvůli svému rozhodnutí spustit v Evropě placené verze sociálních sítí Facebook a Instagram bez zobrazování reklam. Evropská spotřebitelská organizace BEUC ve čtvrtek 30. listopadu 2023 uvedla, že tyto placené verze porušují zákony Evropské unie na ochranu spotřebitelů.
Dodala, že kvůli tomu předložila stížnost úřadům na ochranu práv spotřebitelů. Do tohoto procesu se podle organizace zapojily téměř dvě desítky jejích členů, včetně české organizace dTest.
Nezisková organizace NOYB už na začátku týdne podala kvůli placeným verzím sítí Facebook a Instagram stížnost rakouskému úřadu na ochranu osobních údajů. Uvedla, že uživatelé nyní musejí platit, aby si zachovali své „základní právo na ochranu údajů“.
Varovala také, že postup Mety by mohly napodobit konkurenční služby, což by pro uživatele znamenalo vysoké náklady na ochranu soukromí.
Meta spuštění placených verzí služeb jakožto alternativy bezplatných služeb s reklamou oznámila v říjnu. Firma podle agentury Reuters uvedla, že tento krok je v souladu s pravidly Evropské unie, podle kterých musejí mít uživatelé možnost rozhodnout, zda mohou být jejich osobní údaje shromažďovány a využívány k cílené reklamě.
Měsíční předplatné firma stanovila na 9,99 eura (zhruba 243 korun) pro uživatele webových prohlížečů a na 12,99 eura (zhruba 316 korun) pro uživatele chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS.
„Meta porušuje zákony EU na ochranu spotřebitelů tím, že používá nepoctivé, klamavé a agresivní praktiky. V jejich rámci částečně brání spotřebitelům ve využívání služeb, aby je přinutila k rychlému rozhodnutí, a poskytuje v této souvislosti zavádějící a neúplné informace,“ uvedla náměstkyně generální ředitelky BEUC Ursula Pachlová.
Podle BEUC je navíc pravděpodobné, že nové placené verze sítí Facebook a Instagram budou údaje o uživatelích dál shromažďovat a používat pro jiné účely než reklamu.
Organizace rovněž poukázala na „velmi vysoké předplatné“ verzí bez reklamy, které může spotřebitele odrazovat. „To znamená, že spotřebitelé nemají skutečnou možnost výběru,“ dodala.