Američtí spotřebitelé si loni koupili 15,6 milionu nových vozů, což bylo o dvanáct procent více než v roce 2022. Vyplývá to z údajů zveřejněných společností Wards Intelligence. Loňský růst prodeje byl podle agentury AP nejvyšší za více než deset let.
Navzdory vysokému růstu se ale prodeje nevrátily na úroveň z doby před pandemií nemoci covid-19, kdy se ročně prodalo kolem sedmnácti milionů vozů.
Prodej výrazně rostl, navzdory vysokým cenám, rostoucím úrokovým sazbám, stávkám dělníků a nedostatku čipů, který zpomalil výrobu. Vysoké ceny aut však zřejmě brání návratu prodeje nad úroveň před pandemií
Nejvíce vozů loni prodal americký General Motors, jehož prodej stoupl o 14,1 procenta na 2,6 milionu. Prodej japonské Toyoty, která skončila druhá, se zvýšil o 6,6 procenta na 2,25 milionu vozů. Prodej Hondy stoupl o 33 procent, Nissanu o 23 procent a jihokorejské automobilky Hyundai o dvanáct procent.
Prodej automobilky Stellantis, mezi jejíž značky patří Jeep a Ram, však naopak klesl o jedno procento.
Stabilní oživení prodeje aut je další známkou toho, že americká ekonomika zvládá šok z rychlého růstu úrokových sazeb, aniž by se propadla do recese. Někteří analytici ale varují, že vyšší náklady na půjčky by se mohly v letošním roce podepsat na poptávce.
Prodejci aut také museli v prosinci nabídnout výrazné pobídky a slevy, aby se zbavili starších skladových zásob, když v předchozích dvou letech se těmto akcím spíše vyhýbali.
Prodej elektromobilů podle společnosti Motorintelligence.com loni stoupl o 47 procent na rekordních 1,19 milionu vozů. Podíl elektromobilů na celkovém prodeji se zvýšil na 7,6 procenta z 5,8 procenta v roce 2022.
Prodej hybridních vozů se zvýšil o 54 procent na 1,2 milionu a jejich podíl na prodeji vzrostl na 7,7 procenta z 5,6 procenta předloni.