Prodejce ojetých vozů AAA Auto dostal v Polsku pokutu přes 72 milionů zlotých, v přepočtu zhruba 408 milionů korun.

Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele (UOKiK) firmu potrestal za způsob, jakým informovala o cenách, napsal web Business Insider.

AAA Auto má základnu v České republice, odkud firma expandovala do dalších zemí regionu střední Evropy. Skupina Aures Holdings, pod kterou AAA patří, sdělila, že se závěry úřadu zásadně nesouhlasí a proti pokutě se odvolá.

AAA Auto v Polsku vystavuje své vozy v autosalonech. Představuje je také na svých internetových stránkách a v servisu Otomoto, podle úřadu je v zemi jedním z lídrů trhu.

Antimonopolní úřad uvedl, že obdržel četné stížnosti na nesrovnalosti související s prodejní politikou společnosti a na nesrovnalosti ve smlouvách se zákazníky.

„Zákazníci, kteří měli zájem o nákup vozidla a prohlédli si nabídku na webových stránkách Autocentrum nebo Otomoto, byli ponecháni v domnění, že uvedená částka určuje cenu samotného vozidla. Společnost je však neinformovala o tom, že cena v inzerátu se skládá z ceny vozu a z doplňkového produktu – pojištění Carlife Gwarancja,“ zdůvodnil své rozhodnutí úřad.

Spotřebitelé mají být podle antimonopolního úřadu řádně informováni o konečné ceně vozu a o tom, z čeho se skládá, už když si čtou nabídku.

Více z tématu
Dvě ze tří aut, která nám nabídnou, nekoupíme, říká šéfka AAA Auto
Téměř sto tisíc prodaných aut. Provozovatel AAA Auto má za sebou rekordní rok
Aures Holdings zvýšil prodej o 17 procent. Jde o rekordní výsledek

Při podpisu smlouvy pak podle něj nesmějí být překvapeni dodatečnými poplatky a nuceni k nákupu dalších produktů nebo služeb.

„Ve styku se zákazníky jsme vždy postupovali naprosto dle platné legislativy. Výsledky měření NPS i vysoké hodnocení v recenzích na vyhledávači Google jasně ukazují, že jsou s námi naši klienti velmi spokojeni. Za celou dobu našeho téměř desetiletého působení v Polsku jsme nikdy nebyli úřadem sankcionováni ani jsme od něj neobdrželi žádné upozornění,“ uvedla společnost Aures.

„V průběhu šetření jsme s úřadem maximálně spolupracovali a v požadovaných lhůtách jsme podávali všechna požadovaná vysvětlení. Pokutu i její výši proto považujeme za naprosto neospravedlnitelnou a v zákonné lhůtě se proti ní odvoláme. Jsme si absolutně jisti, že nezávislý soud nám dá za pravdu,“ dodala firma.

Polský úřad nasadil do terénu fiktivní zájemce o nákup auta, kteří situaci zmapovali. Díky jejich zjištěním se potvrdilo, že zákazníci AAA Auto si museli dokoupit pojištění a zaplatit skoro 1400 zlotých (přes 7900 korun) za takzvaný zákaznický servis, o kterém předtím nevěděli, uvedl prezident UOKiK Tomasz Chróstny.

Skupina Aures Holdings, která provozuje síť autocenter AAA Auto, Mototechna, Auto Diskont a Driverama, loni zvýšila prodej o deset procent na rekordních 98 134 ojetých vozů.

V České republice skupina poprvé prodala přes padesát tisíc vozů. Rekordy padly i na Slovensku a v Polsku.