Česká společnost Meteopress vyvinula na koleni za zlomek běžné ceny meteorologický radar, který je daleko víc než jen radarem. Díky tomu se z ní už letos může stát největší meteoradarová firma na světě.

Je slunečný květnový den a na letišti v Sazené nedaleko Kralup nad Vltavou to díky tomu žije. Ve vzduchu dělají výkruty piloti se sportovními letadly, pod nimi u travnaté ranveje se šikují další vzdušné koráby a na to vše tiše dohlíží malý, ovšem pro laické oko mezi jinými ničím nevybočující meteorologický radar.

Právě pod ním stojíme, pozorujeme, jak se jeho kopule neúnavně otáčí po směru hodinových ručiček, a právě pod ním se dozvídáme, že se díváme na dnes nejlepší mobilní meteorologický radar své kategorie na světě. Z nouze jej vyvinula česká firma Meteopress, která poskytuje meteorologické služby, v samotném radarovém segmentu se pořádně pohybuje pouhé čtyři roky.

Její majitel a šéf Michal Najman v té době vsadil vše na jednu kartu a po letech finančně náročného vývoje bez investorů, kdy u banky musel zastavit i svůj dům, začíná sklízet sladké plody. Dnes radary Meteopressu chrání téměř padesát milionů lidí po celém světě, ale to vše je teprve začátek.

Další objednávky se začínají hrnout z celého světa a firma se díky tomu už letos může stát největší meteoradarovou společností světa.

„Se stavbou radarů jsme neměli žádné zkušenosti, a tak jsme ho z gruntu postavili tak, jak jsme byli přesvědčeni, že se mají stavět zařízení v 21. století,“ začíná majitel a šéf Meteopressu Michal Najman pod rotujícím radarem vyprávět v mnoha ohledech až neuvěřitelný příběh.

Meteopress totiž zbořil všechny zavedené konvence v oboru a technologicky přeskočil zaběhlé světové výrobce. Paradoxně proto, že při vývoji musel několikrát otáčet každou korunu. Díky tomu vyvinul radar, který je nejen násobně levnější než běžné radary stejné kategorie, ale i daleko přesnější a výkonnější.

Jeho výrobní náklady přitom Meteopress srazil natolik, že zákazníci zprvu něčemu tak levnému nevěřili. „Jsme jediní na trhu, kdo má kompletně celý radar integrovaný do té koule nahoře,“ ukazuje Najman rukou proti polednímu slunci a zároveň na podstatu celé věci, na které si zavedení výrobci na trhu vylámali už před lety zuby.

Meteopressu se povedlo umístit zařízení pro zpracování signálu přímo na záda radaru. Signál se díky tomu nemusí složitě a se ztrátami přenášet několik metrů pod radar, navíc s pomocí velmi drahých komponent, které se nadto opotřebovávají. Má ale i další výhody.

Forbes Digital Premium