Je to něco, na co si budeme muset zvykat. Politickou hvězdou se může stát člověk, o němž majorita možná ani nikdy neslyšela. Člověk, který se dlouhou dobu před volbami neobjevuje na televizních obrazovkách a je i pod radarem velkých zpravodajských domů. Postačí síla na sociálních sítích.
Nedávný úspěch Filipa Turka ve volbách do Evropského parlamentu je toho důkazem. A vnímá to i Anna Shavit, která jako expertka na politický a volební marketing stála například za prezidentskou kampaní Karla Schwarzenberga, spolupracovala ale i s hnutím Ano 2011 nebo koalicí Spolu.
Je tak podle ní načase se připravit na fakt, že vliv sociálních sítích na to, jak vnímáme jednotlivé kandidáty, bude růst. „Kampaně budou ještě zkratkovitější. Bude velký rozdíl mezi tím, jak kampaně budu vnímat já, narozená v roce 1974, a zástupci generace Z, kteří budou ochotni dívat se jen na sociální sítě,” vysvětlila na Forbes Women’s Summitu.
Je tak potřeba počítat s tím, že se budou objevovat kandidáti zdánlivě „odnikud“, kteří ale za sebou budou mít množství sledujících na sociálních sítích. „Nemusíme o nich vědět, přitom je ale může sledovat dvě stě tisíc lidí,“ podotýká Anna Shavit. Téměř přesně dvě stě tisíc followerů má na Instagramu mimochodem například i zmíněný Filip Turek.
„Vidíme to dnes i u současných politiků, kteří už mohou kompletně ignorovat klasická média. Nemusejí do České televize, nemusejí komunikovat s největšími zpravodajskými domy, mohou jen sdílet svůj obsah na sociálních médiích,“ dodává Shavit, která poznamenala, že kdyby Adolf Hitler dělal kampaň na TikToku, spoustě lidem by se líbilo, že je vegetarián, má rád psy a je asexuál.
I proto je pro politické marketéry důležité, aby dokázali uplatnit vlastní morální kodex. Shavit tak přiznává, že má osobní limity, kvůli kterým by pro některé klienty nepracovala. A to z různých důvodů.
„Například proto, že nebudu souhlasit s tím, co a jak prosazují, ale také proto, že bychom si třeba vůbec nerozuměli. Nepracovala bych pro komunistickou stranu, výrazně levicovou a antisystémovou stranu,“ konkretizuje vystudovaná politoložka, která někdy musí politikům říkat i to, co si mají vzít, nebo spíš nevzít na sebe.
V politickém marketingu se Anna Shavit pohybuje patnáct let. Přiznává, že za tu dobu zažila situace, kdy fakt, že je žena, přinášel výhody i nevýhody. Do štábu volební koalice Spolu, která vyhrála volby v roce 2021, například rady pro politické lídry raději posílala kolegovi, který je měl tlumočit místo ní.
„Když je řekl on, byly vyslyšeny. Když jsem je řekla já, polarizovalo to debatu,“ vzpomíná žena, podle níž je politika velmi specifické prostředí. „Stejně jako byznys nebo fashion, kde potkáváte určitý typ lidí. Mě to ale nějakým způsobem oslovuje. Je to prostředí, které mi přijde zajímavé a zábavné.“