Obchodníci s módou v Česku postupně zahajují tradiční letní výprodeje. Letos část z nich doufá ve vyprodání zásob, které se jim kvůli nižší poptávce nahromadily v předchozích měsících. Největší akce obchodníci směřují na červenec až srpen, kdy míra zlevnění dosahuje i několika desítek procent. Od ledna do dubna tržby za oblečení, obuv a kožené zboží podle dat Českého statistického úřadu meziročně stagnovaly, loni klesly o téměř šest procent.
Novela zákona o ochraně spotřebitele, která má ztížit uvádění falešných akcí, obchodníkům od začátku minulého roku ukládá povinnost odvozovat výši slev od nejnižší ceny za jakou zboží prodávali třicet dnů před zlevněním. Pokud měli produkt v nabídce méně než třicet dnů, musí uvést nejnižší cenu za toto období. Obchodníci mají také povinnost na výrobku informovat o jeho původní ceně.
Od začátku června do poloviny srpna letos výprodeje trvají ve Freeport Fashion Outletu na Znojemsku. „Obecně platí, že nabídka zboží je v posledních letech velmi vysoká. Zájem o módu prakticky již od covidu spíše stagnuje, obchodníkům stále vznikají velké přebytky neprodaného zboží a potřebují se jich zbavovat,“ uvedl ředitel Jiří Procházka. V červenci podle něj výše slev stoupá na padesát až šedesát procent, v posledním letním měsíci pak činí i osmdesát procent.
„Očekáváme, že nájemci budou chtít dohnat slabší jarní výprodeje, neboť letošní jarní sezona v tomto ohledu skoro vůbec neproběhla,“ uvedl Martin Malý, mluvčí společnosti EPG Group, pod kterou spadají obchodní centra Varyáda v Karlových Varech a Central Most v Mostě. V loňském červenci a srpnu podle něj tržby meziročně vzrostly o desetinu, velkou roli v tom ale hrála vyšší inflace, uvedl.
O čtvrtinu více zboží do letošních výprodejů oproti loňsku plánuje zařadit sportovní řetězec Decathlon, průměrně ho zlevní o dvanáct procent. Letní výprodeje pak od příštího týdne zahájí obchody s.Oliver.
„Začínáme slevami kolekcí brzkého jara a postupně budeme do slev zařazovat zboží dodané do našich prodejen v průběhu prvního pololetí letošního roku,“ uvedl manažer značky pro ČR a Slovensko Vladislav Hypš. Letos podle něj bude nabídka zboží ve slevách o osm procent nižší. V závěru výprodejů, kdy je míra zlevnění nejvyšší, počet zaměstnanců na prodejnách stoupne o pětinu, doplnil.
Letní obuv, ponožky či lůžkoviny zařadí tento rok do slev e-shop Ovečkárna.cz. Výprodeje obchod plánuje na srpen. „Výše slev bude srovnatelná s minulým rokem s tím rozdílem, že dle potřeby budeme měnit mix zboží, na který slevu poskytneme,“ řekl ČTK ředitel Ondřej Machala. Návštěvnost e-shopu podle něj v tomto období stoupá na trojnásobek a v některých dnech i na desetinásobek běžných dnů.
Letní slevy aktuálně nabízí také e-shop s elektronikou Alza, největší poptávka je podle mluvčí Elišky Čeřovské po domácích spotřebičích, telefonech nebo laptopech. „Během letních výprodejů zaznamenáváme i zvýšený zájem o sezonní zboží, jako je zahradní nábytek, grily, bazény či hračky do vody,“ doplnila.