Nejen v obleku s motýlkem, ale i brýlemi pro virtuální realitu. Nejstarší fakulta brněnského Vysokého učení technického do bakalářských zkoušek poprvé zahrnula virtuální realitu.
Šest budoucích stavařů, čtyři rodinné a dva bytové domy. A tentokrát nápaditěji než „jen“ ve dvou rozměrech na papíře. Studenti své práce prezentovali pomocí virtuálních brýlí a dalších propojených zařízení. Vysvětlovali konstrukční systémy, materiály, energetická řešení, větrání nebo vytápění a virtuální stavbou procházeli společně se zkoušejícími. I oni hodnotí letošní zkoušky jako obrovský krok dopředu.
„Studenti mohou nyní své návrhy prezentovat s návazností a detailností, která dříve nebyla možná, navíc vše vnímají v reálném měřítku,“ vysvětluje Jan Pěnčík z Fakulty stavební VUT v Brně. Společně s kolegou Davidem Bečkovských oceňují, že studenti novinku absolvovali.
„Říkali, že se potřebují hlavně učit otázky ke zkouškám a na virtuální realitu nebudou mít čas, ale nakonec do toho šli, i když se zpracováním projektu měli mnohonásobně více práce,“ dodává Bečkovský.
Studentstva, využívajícího typické výrazné brýle, bude na tuzemských vysokých školách přibývat. Virtuální realitu během akademického roku využijí zejména obory pracující s materiály, produktovým designem nebo například návrhy velkých strojů.
„Design vzniká v hlavách a virtuální realita je pak pro nás komunikačním nástrojem, který slouží k ověření prostorových proporcí,“ vysvětluje Ivan Dlabač, vedoucí Ateliéru průmyslového designu pražské UMPRUM. Zmiňuje příklad, kdy se studenty pracovali na návrzích záchranářských vrtulníků a hasičských vozů.
„Když vzniká velký výrobek, jako jsou stroje a dopravní prostředky, třeba i tramvaje nebo autobusy, tak práce s trojrozměrným designem, tedy vnímání prostoru, je nesmírně důležitá. S virtuální realitou pracujeme deset let, možná i déle, a například jsme motivovali i Škodu Auto, aby se tím začala zabývat také,“ popisuje Dlabač.
Také zlínská Univerzita Tomáše Bati už má zkušenosti s bakalářskými, diplomovými i disertačními pracemi zpracovanými ve virtuální realitě. Jak říká Zuzana Komínková Oplatková z tamní Fakulty aplikované informatiky, komise si pak vytvořenou aplikaci může prohlédnout pomocí brýlí.
„Jinak se ale neplánuje zkoušet okruhy státních závěrečných zkoušek ve virtuální realitě,“ upřesňuje.
V Brně chtějí naopak po úspěšných bakalářkách v příštím roce pokračovat i s diplomkami. „Chtěli jsme s kolegy a studenty ukázat, že stavebnictví, a zvlášť pozemní stavby, nejsou jen konzervativní a těžkopádný obor, ale že umíme být současní a efektivní,“ uzavírá Jan Pěnčík z VUT.