Jablonecká firma Kitl začala vyrábět sirupy v roce 2017. Od té doby se přesunula do areálu ve Vratislavicích nad Nisou, kde před dvěma lety začala do lahví stáčet i tamní kyselku. Dnes dosahuje Kitl tržeb kolem 118 milionů korun a na trh loni dodal jeden a půl milionu lahví. Kyselka byla ve třetině z nich.
„Jsme stále na začátku a stále je tam nějaká míra nejistoty. Jsme sirupáři a minerálku jsme si vzali jako bonus navíc,“ říká majitel firmy Jan Vokurka v novém Forbes Byznys podcastu. Každá minerálka je podle něj unikátní a je obrazem horniny, ve které vzniká. Jizerské hory, Liberecko a Jablonecko stojí na žule, a vratislavická voda má proto nejvíce křemíku v zemi.
Do nového výrobního areálu, který firma koupila v podobě zdevastovaného brownfieldu, už Kitl investoval sto milionů korun. Peníze šly především do technologií a zázemí. „Máme všechno v nerezu, kompletně z vrtu z hloubky dvě stě metrů až do lahve, a plníme jenom do skla, protože už teď se ukazuje, že obrovským tématem budou jednou mikroplasty a my jsme se jich tímto vyvarovali,“ konstatuje Vokurka.
Proč se Vratislavická kyselka nikdy neobjeví v McDonald’s? Vyrovná někdy její podíl na tržbách sirupy? A proč je tak těžké obstát v Česku v konkurenci ostatních minerálek? To a ještě mnohem víc se dozvíte v dalším díle našeho podcastu.