Osmnáct let starý manifest Elona Muska, v němž současný nejbohatší muž světa krátce po své první veřejné akci představil vizi pro výrobce elektromobilů, zmizel z blogu společnosti, stejně jako všechny příspěvky Muska a vedoucích pracovníků Tesly zveřejněné před rokem 2019.

Dokument, který byl v podstatě ústavou společnosti, představil Muskovu vizi, že hlavním cílem společnosti Tesla bude ukázat, jak mohou elektromobily a solární energie pomoci v boji proti změně klimatu – mimo jiné tím, že vytvoří více a dostupnějších elektromobilů. Tento názor se v posledních letech dramaticky změnil společně se změnou miliardářova přístupu.

Z toho, co Musk řekl v srpnovém rozhovoru s klimatickým skeptikem Donaldem Trumpem, kterého podpořil v prezidentských volbách, vyplývá, že se zjevně odklonil od svých dřívějších názorů na rizika plynoucí ze závislosti na produkci ropy a zemního plynu.

„Mé názory na změnu klimatu a ropný plyn jsou docela umírněné,“ řekl Musk během jejich diskuse. „Nemyslím si, že bychom měli démonizovat ropný a plynárenský průmysl a lidi, kteří v těchto odvětvích tvrdě pracují, aby zajistili potřebnou energii pro podporu ekonomiky.“

Na svém blogu v roce přitom 2006 napsal:„Hlavním cílem společnosti Tesla Motors (a důvodem, proč ji financuji) je pomoci urychlit přechod od ekonomiky založené na těžbě a spalování uhlovodíků k ekonomice založené na solární elektřině, kterou považuji za hlavní, nikoli však jediné udržitelné řešení.“ Slíbil v něm také, že každý následující model Tesly bude levnější než ten předchozí. Cílem bylo, aby se elektromobily staly široce dostupnými.

info Foto Forbes US
Archivní snímek dokumentu z roku 2006, který na webu Tesly už dostupný není.

Navzdory úspěchu Tesly jako nejhodnotnějšího výrobce automobilů na světě a loňskému rekordnímu prodeji 1,8 milionu vozů Musk také ustoupil od svého cíle prodávat do konce desetiletí dvacet milionů vozů ročně. Místo toho se zaměřil na propagaci robotaxi a autonomních vozidel jako klíčových prvků budoucnosti a ziskovosti společnosti Tesly.

Při hledání příspěvku, který Musk publikoval 2. srpna 2006, se nyní dostanete pouze na stránku blogu společnosti, kde je nejstarším postem příspěvek z 18. ledna 2019. Aktualizovaná verze jeho vize, „Master Plan, Part Deux“, kterou Tesla publikovala 20. července 2016, už také není k dispozici. Text a obrázky chybějících článků lze dohledat na mnoha stránkách fanoušků Tesly, ale již nejsou dostupné ani prostřednictvím internetového archivu Wayback Machine.

Příspěvek z roku 2006 byl zveřejněn krátce po první veřejné akci Tesly v červenci 2006, kdy společnost pozvala média a veřejné činitele na představení svého elektromobilu Roadster, sportovního vozu Lotus Elise poháněného bateriovým a motorovým systémem Tesly. V době, kdy trh s elektromobily ještě neexistoval, sloužil text jako základní deklarace záměru společnosti. V letech, která následovala po jeho zveřejnění, udělal manifest z Muska a společnosti Tesla oblíbence ekologické komunity, pomohl jí získat finanční prostředky před vstupem na burzu v roce 2010, a vznikl o něm dokonce předmět na obchodní škole Stanfordovy univerzity.

Čistka starších článků společnosti Tesla přichází poté, co média minulý týden začala informovat o tom, že zmizel příspěvek z října 2016, který tvrdil, že „všechna vyráběná auta Tesla mají nyní plný hardware pro samořízení“. Společnost čelí hromadné žalobě, která obviňuje Muska a automobilku z klamání kupujících ohledně schopností autonomního řízení jejích vozidel. Ačkoli Musk prohlásil, že společnost je lídrem v této technologii, inženýři Tesly opakovaně potvrdili, že funkce Autopilot a FSD (plně samořízené vozidlo) jsou asistenční technologie, které vyžadují, aby byl řidič vždy připraven převzít kontrolu nad vozidlem.

Kalifornské regulační orgány také obvinily společnost z klamavé reklamy týkající se tvrzení o systémech Autopilot a FSD a Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu letos identifikoval třináct smrtelných nehod, spojených s Autopilotem, a zjistil, že používání tohoto názvu pro popis systému „může vést řidiče k přesvědčení, že automatizace má větší schopnosti, než jaké skutečně má, a vést řidiče k tomu, aby automatizaci příliš důvěřovali“.

Musk ani Tesla na žádost o komentář nereagovali.