Česko, české firmy i většina lidí se rády dívají do minulosti. „My Češi jsme často zdatní vzpomínači. Rádi si povídáme o tom, jaké co bylo, máme rádi historii, milujeme vzpomínky na Baťu a krásné minulé časy,“ říká v podcastu Forbes BrandVoice Jiří Kastner, mentální kouč a byznysový mentor, který už pětadvacet let pomáhá manažerům i podnikatelům měnit způsob, jakým uvažují.
Pokud se ale lidé příliš dívají do minulosti, chybí jim potom často tah na branku, vizionářství, touha růst, být nejlepší a dostat se co nejdál. To se Kastnerovi při jeho práci s klienty daří úspěšně měnit.
A začíná s nastavením mysli. „Mindset je součástí základní trojice úspěšnosti. Pro jakékoli řemeslo používáte vždy nějaké nástroje, to je toolset. Pro každou lidskou činnost potřebujete určité znalosti, dovednost a kompetence. Ty tvoří skillset. Ale tím nejdůležitějším, ať už ve sportu na hřišti, nebo ve firmě v managementu, je mindset – to, jak máte nastavenou hlavu a s jakým přístupem nástroje a dovednosti dovedete používat,“ vysvětluje.
Jedno jediné správné „nastavení mysli“ podle Jiřího Kastnera neexistuje. Liší se podle daných okolností a konkrétní situace. „Důležité je ale si v hlavě srovnat a neustále si připomínat tu skutečnost, že buď rosteme, nebo degenerujeme. Nic mezi tím není. A každý se musí rozhodnout, na které chce být straně. Buď chci být součástí růstu a stále vymýšlím, co a jak zlepšit, anebo si přiznám, že mi nevadí úpadek. Právo volby máme všichni,“ říká Kastner.
Lidé podle Jiřího Kastnera stále hledají takové chiméry, jako je stabilita či jistota. Navíc mají často touhu něco zastavit či aspoň přibrzdit. „Vždy říkám, že až tu jistotu někdo najde, tak ať mi ji přinese aspoň kilo ukázat, a samozřejmě si trvám na tom, že vývoj zastavit nejde. Takže při nastavování správného mindsetu si musíte v hlavě srovnat, že růst a být aktivní součást změny dávají větší šance než hledání jistoty a stability. Ale růst potřebuje pravidelný trénink a plán,“ popisuje svoji práci.
A jak mentální trénink probíhá? „První věc je, že si sami sebe umíme představit na té vyšší úrovni, na niž se chceme dostat. Takže pokud máte firmu, která takzvaně kope okresní přebor, tak si musíte umět představit, že ji dostanete do extraligy nebo až na globální úroveň. U sportovce začínáme tím, že pokud se chce stát jednou olympionikem, tak se musí začít chovat jako olympionik už nyní. Jasně, že si na to hrajeme. Není to olympionik a není to globální firma. Ale tím, že si na to budeme hrát, tak začne vznikat kvalita, kterou potřebujeme na zvýšení šance, že to jednou bude realita,“ popisuje Jiří Kastner změny myšlení, pomocí kterých s jeho klienty dosahuje úspěchů.
Investování do lidí se podle Kastnera v Česku stále často podceňuje. Přitom by to podle něj mohla být cesta, jak bychom mohli svět nejen dohnat, ale i předehnat. „Máme hravost i představivost. Máme odvahu a umíme makat. Pokud bychom se díky manažerskému vzdělávání stali zemí, která bude zdrojem kvalitních manažerů a silných lídrů pro naše firmy, ale i nadnárodní korporace, tak si myslím, že tím dokážeme ve světě mnohem víc než pouze automatizací a robotizací,“ popisuje Kastner svou vizi.
Zajímá vás, co po Jiřím Kastnerovi nejčastěji chtějí jeho klienti? Jaký je ideální věk na to začít vlastní startup? A proč někdy příliš terapie může škodit? Chcete vědět, jak transformovat firmy nebo jak změnit mindset? Poslechněte si celý podcast Forbes BrandVoice.