Před více než dvaceti lety začali bratři Daniel a Marek Havnerovi s Radkem Doudou prodávat příslušenství k telefonům. Dnes spolu s Janem Moravcem řídí společnost Fixed.zone, která vyrábí a vyvíjí vlastní produkty. Za tu dobu se stala jedničkou českého trhu, o kterou byl velký zájem i po vstupu na pražskou burzu. A i díky tomu Fixed.zone postupně zrychluje expanzi a dobývá Evropu.
„Enormní zájem o akcie nás příjemně zaskočil,“ připouští obchodní ředitel a člen správní rady Fixed.zone Daniel Havner. Společnost před třemi lety po vstupu na burzu téměř okamžitě upsala necelých deset procent podílu, za který získala od akcionářů 49,3 milionu korun.
Částku postupně investovala do vývoje nových produktů a technologií a do zahraniční expanze. Rok 2023 uzavírala s celkovým obratem 444 milionů korun a letos chce dosáhnout půlmiliardové mety, kterou má na dosah.
„Důvěry investorů, kteří se rozhodli investovat do naší společnosti v rámci IPO, si velmi vážíme. Máme silný rozvojový potenciál na trhu s takřka neomezenou velikostí. Umíme spojit tradiční, vysoce kvalitní rukodělnou výrobu s nejmodernějšími technologiemi, které každý z nás každý den využíváme,“ podotýká Daniel Havner.
Českobudějovická společnost vyvíjí a vyrábí nabíječky, držáky, pouzdra a další příslušenství k telefonům a tabletům. Zároveň má v Prostějově rukodělnou výrobu exkluzivních kožených peněženek a pouzder na elektroniku z italských kůží, navrhovaných vlastním designérem. Velmi úspěšná je také v segmentu lokátorů pracujících s aplikací FindMy, které hlídají klíče nebo chytré peněženky se zabudovanými čipy.
„Začínali jsme distribucí mobilního příslušenství,“ vrací se Havner do roku 2001, kdy firma vznikla ještě pod názvem Recall. „S nástupem chytrých telefonů se z toho stal ještě atraktivnější obor. Skutečný zlom nastal v roce 2014, kdy jsme koupili výrobní závod v Prostějově a rozhodli se soustředit na tvorbu vlastních produktů. Postupně jsme začali směřovat k vlastnímu vývoji a výrobě, k vlastní značce,“ popisuje současný obchodní ředitel.
Souběžně s růstem museli majitelé více řešit i řízení společnosti a vedení týmů. Na pozici CEO angažovali manažera Jana Moravce, který se mimo jiné začal intenzivně věnovat motivaci lidí. „Tím jsme se do té doby vůbec nezabývali. Honzův příchod se ukázal jako klíčové rozhodnutí pro další rozvoj. Je tvůrcem naší firemní kultury,“ prohlašuje Daniel Havner.
Firemní kultura se tak začala formovat do současné podoby – je postavená na odvaze, svobodě, zpětné vazbě a osobním příkladu a zároveň na důvěře a odpovědnosti. Ve Fixed zavedli neomezenou dovolenou, už před covidem i práci na dálku. „V týmu jsme cítili velkou odpovědnost vůči firmě, chápání kontextu a našeho fungování, věřili jsme, že si náš tým důvěru zaslouží,“ vrací se CEO Jan Moravec o pět let zpátky.
„Ukázalo se, že nejvíc to bylo o manažerské odvaze. Ztratit kontrolu nad tím, jak lidé pracují, a uvěřit, že neztratíme výkon a získáme motivaci. A to se následně potvrdilo. Naším dlouhodobým záměrem je vytvářet skvělé pracovní podmínky pro skvělé zaměstnance. Šířit důvěru, vyžadovat kompetentnost a dostávat skvělé výkony či výsledky,“ doplňuje Jan Moravec.
Tou dobou už firma prodávala příslušenství čtyř desítek světových značek a měla slušnou distribuční síť. Se začátkem covidu a s výrazným posílením e-commerce však dospěla k zásadnímu rozhodnutí – začala se soustřeďovat výhradně na vlastní produkty.
Nová cesta k investorům
K vlastnímu vývoji bylo třeba více prostředků, jenomže banky se k podpoře neměly a nastalo dramatické covidové období. Obraty padly na polovinu, bylo nezbytné hledat nové cesty k investorům.
Po setkání s majitelem poradenské společnosti Liftia Tomášem Moravou měli v českobudějovickém sídle jasno – další firemní kroky povedou na pražskou burzu. „Našli jsme tam pohodové lidi, kteří si rádi poslechli náš příběh, záměry a vize. Zjistili, že jsme vhodný kandidát, a se vším nám pomohli,“ popisuje Daniel Havner vstup na trh PX Start.
Nejdřív ale firma musela absolvovat detailní due diligence, vypracovat prospekt pro veřejnou nabídku akcií a absolvovat řízení o schválení akciového prospektu u ČNB.
„Celý proces byl pětiměsíční sprint,“ podotýká Daniel Havner. „Ale spoluzakladatel a člen správní rady Radek Douda je velmi exaktní člověk a vždycky se snažil, aby ve firmě bylo všechno v pořádku. Jeho dlouhodobý přístup se vyplatil, při přípravě nám to velmi pomohlo,“ oceňuje dlouholetého kolegu.
Souběžně firma pracovala i na vlastním PR, aby podpořila zájem investorů. „Vždycky jsme chtěli budovat značku a věděli jsme, že nás vstup na burzu dostane do záře reflektorů. Uvědomili jsme si, že kvalitní PR je moc potřeba,“ doplňuje spolumajitel firmy.
Vyplatilo se. Firma upsala při mimořádném zájmu investorů akcie za nejvyšší možnou cenu 222 korun, šlo o jeden z nejrychlejších úpisů nové emise v historii pražské burzy. „Celý proces vstupu na burzu nás stál kolem dvou milionů korun a považuji to za vynikající tah a investici,“ hodnotí zpětně Havner.
Inovace ve výrobě a expanze za hranice
Marketing od té doby zůstal podstatnou součástí strategie, loni do něj firma investovala už 26 milionů, letos dá do budování značky dokonce 40 milionů. „Chceme být v našem oboru lídrem. Vybudovali jsme skvělou značku, postavili ji na širokém spektru kvalitních produktů. Chceme, aby nás vyzkoušelo co nejvíce lidí, kteří se k nám budou vracet,“ zdůvodňují zakladatelé.
V rukou stále drží majoritní podíl, ve firmě aktivně manažersky působí a dál pracují na jejím rozvoji. Na naplnění jejich cílů se podílí 114 zaměstnanců.
Značka neustále inovuje, zkvalitňuje služby a rozšiřuje sortiment, v poslední době třeba o příslušenství pro gaming a virtuální realitu nebo o recyklovaná pouzdra ze starých neprodaných krytů na mobily a tablety, pro jejichž výrobu si Fixed.zone vyvinula vlastní technologii a výhledově chce recyklovat miliony nevyužitých obalů z celé Evropy.
Foto: Fixed.zone
Foto: Fixed.zone
Foto: Fixed.zone
Foto: Fixed.zone
Foto: Fixed.zone
Foto: Fixed.zone
Pouzdra ReStory jsou vyrobena z recyklovaného termoplastického polyuretanu a jejich produkce snižuje uhlíkovou stopu až o 45 procent oproti novým produktům dopraveným z Číny. Přitom si drží cenu, kvalitu i odolnost nových výrobků.
„Máme za sebou rok a půl úsilí a investic v oboru, o kterém jsme na začátku nic nevěděli. S vírou, že řešení osloví stovky zodpovědných firem v celé Evropě, jsme překonávali problémy, které nám přišly do cesty. Jsme nadšení, že jsme mohli novinku představit, ale hlavně ji začít prodávat a dále rozvíjet,“ popisuje Daniel Havner důležitý milník.
Udržet tempo růstu
Vedle vývoje zrychluje firma i expanzi na zahraniční trhy, daří se jí na Slovensku i v Polsku, kde cítí obrovský potenciál. Rozvíjí partnerství také v pobaltských republikách, Skandinávii, Maďarsku nebo Portugalsku a pokukuje i po Německu, Rakousku či Švýcarsku.
O vstupu na hlavní trh Prime pražské burzy ale zatím ve Fixed.zone neuvažují. „Tento krok je závislý na našem růstu a zájmu v zahraničí,“ podotýká Havner. V případě, že firma dál půjde nahoru odpovídajícím tempem, by nejdřív přišel úpis sekundárních emisí (SPO) na trhu Start. „Teprve potom bychom uvažovali o Prime Marketu,“ uzavírá obchodní ředitel Fixed.zone.