Třetina lidí v Česku necvičí ani jednou měsíčně. Téměř čtvrtina dětí u nás trpí obezitou. Rozdíl mezi délkou života a dožitím ve zdraví u žen je dvacet let. Co je společným jmenovatelem těchto problémů? Nedostatek pohybu.

To se snaží měnit firma MultiSport, která v Česku působí od roku 2010 a stala se synonymem zaměstnaneckých benefitů. Dnes kartu využívá čtvrt milionu lidí a do budoucna firma ambiciózně cílí na několikanásobný růst. 

MultiSport není jen „kartičkou do fitka“, jak si spousta lidí myslí, ačkoli se firma snaží tento mýtus vyvracet. Je to vstupenka ke zdravému životnímu stylu, říká trefně jejich slogan. Jak jsou na tom Češi s pohybem? Jakou roli by v tom měl hrát stát? A co změní fenomén longevity? 

Na to odpovídá Miroslav Rech, jednatel společnosti MultiSport Benefit, který za čtyři roky ve vedení provedl firmu velkou vnitřní restrukturalizací, schválením státního konsolidačního balíčku, velkou inflací a v neposlední řadě důsledky pandemie. 

Využíváte sám MultiSport kartu? 

Ano a je to rozhodně příjemný benefit mé práce. Ve firmě na půjčky by to bylo asi horší. Co tu pracuji, začal jsem se pravidelně hýbat a musím říct, že je to znát. Když máte po čtyřicítce, musíte se nějak držet ve formě. Důležitá je vůle a chuť. 

Jaký sport vás baví? 

Moje práce mě přivedla zpátky k plavání, stolnímu tenisu a badmintonu. Nerad bych ale vzbudil dojem, že mé výkony třeba na kurtu by snesly přísná kritéria. Jsem rád, že jsem mohl inspirovat i svého syna. Dnes je mu patnáct a je to on, kdo mě vytáhne sportovat, když se mi nechce. 

Mají to tak ve firmě všichni? 

Musím říct, že naše značka přirozeně přitahuje lidi, kteří mají k pohybu kladný vztah. Naši zaměstnanci jsou sami často aktivní sportovci a jsme hrdí, že v našich řadách máme i několikanásobné mistry republiky. 

Takže u vás kovářova kobyla neběhá bosa… 

Skoro v každé firmě najdete v jejích hodnotách položku lidé. Jenže záleží, co to ve skutečnosti znamená. My jako firma opravdu aktivně podporujeme zdraví našich lidí a snažíme se k pravidelnému pohybu vytvářet příležitosti. 

Co se během vašeho působení ve firmě změnilo? 

Když jsem nastupoval jako obchodní manažer, měla firma kolem dvaceti pěti tisíc karet. Bývalý management mi řekl: hele, Mirku, my bychom byli rádi, kdybys nám pomohl se dostat na dvě stě padesát tisíc karet. Což většině lidí přišlo jako nemožné. Realistické odhady kapacity trhu pro náš produkt byly kolem sto až sto dvaceti tisíc karet. 

A kde jste dnes? 

Odhady se mýlily a dnes jsme bezmála na čtvrt milionu karet, a ještě rozhodně nekončíme. Já si pomyslně za těch dvě stě padesát tisíc kreslím další nulu. 

Takže velké ambice fungují? 

Samozřejmě si někdy můžeme nastavit laťku moc vysoko, ale i když se na těch dva a půl milionu nedostaneme a skončíme v uvozovkách jenom na jednom a půl milionu karet, tak je to stejně neskutečný úspěch. 

Na druhou stranu je důležité si uvědomit, že úspěchu nemusíme dosáhnout hned a nesmíme zapomenout oslavit i každý dílčí úspěch. Umět se pochválit je velmi důležité jak v soukromém, tak pracovním životě. 

Za co byste firmu pochválil? 

Mám velkou radost, že se nám podařilo zvládnout situaci kolem konsolidačního balíčku. Nechci lacině kritizovat stát, ale situace ohledně benefitů byla pro zaměstnavatele velmi nepřehledná a chaotická. To vneslo velkou nejistotu do podnikatelského prostředí. 

Zaměstnanecké benefity jsou teď limitovány… 

S tím z principu problém nemám. Vadí mi to, že máme demografický problém, který jako společnost ignorujeme. Věk dožití je delší než délka života strávená ve zdraví a zároveň se posouvá věk odchodu do důchodu. 

Tudíž bychom neměli zdravotně zaměřené benefity omezovat – a to včetně pohybu. Byla by chyba zvýhodnit například lékařskou péči a lékárny, a ne prevenci pohybem. Chceme přece zdraví pěstovat a ne jen řešit následky potíží. 

V čem by se péče o zdraví v Česku měla zlepšit? 

Mně by se líbilo, kdyby vláda ve spolupráci s odbory, zaměstnavateli a pojišťovnami začala cíleně a koordinovaně vytvářet programy pro prevenci zdraví. A tím nemyslím rozdávání multivitaminů, ale promyšlené programy, které si firma bude moci dát do nákladů, protože to přece nedělá jen pro sebe, ale pro celou společnost. 

A co přístup zaměstnavatelů?

Podle našeho průzkumu 29 procent zaměstnavatelů přispívá na sport a pohybové aktivity. Zbytek by chtěl, ale je to pro ně zátěž navíc ať už byrokratická, nebo finanční. Chtěl bych pochválit zaměstnavatele, kteří pro to něco dělají, ačkoli mají klacky pod nohama.

Jedna stránka je ta bohulibá, druhá je byznysová. V rámci diverzity musíte počítat s tím, že na pozicích budete mít i starší lidi a musíte se postarat, aby byli zdraví. A když to za vás neudělá stát, musíte to udělat sám.

Co firmy z podpory sportu získají?

To, že budou jejich zaměstnanci méně nemocní, budou produktivnější a také loajálnější. Prostě obecně spokojenější. Navíc kartu dnes zaměstnanci sami vyžadují. Když se podíváte na pracovní nabídky, tak uvidíte, že je to už standard.

Taky paleta dalších služeb, co nabízíme, je široká – od sportovních dnů přes osvěty o výživě nebo spánku až po základní zdravotní vyšetření.

Přemýšleli jste nad rozšířením i mimo zdraví?

V minulosti, kdy firma rychle rostla, jsme začali být moc roztříštění. To tak ve startupovém prostředí bývá, že když vám něco funguje, tak začnete hledat, jak by se to dalo ještě rozšířit. Pak jsme pochopili, že není nutné pokrývat celý benefitní trh, a soustředili jsme se striktně na oblast prevence, zdraví a odpočinku.

Jaké benefity karta přináší zaměstnancům?

Podle našich průzkumů ženy nejčastěji uvádějí, že díky pravidelnému pohybu odbourávají stres – tedy je to benefit pro duševní zdraví. Naopak muži nejčastěji uvádějí, že je to prostě baví.

Kam plánujete expandovat?

Od covidu jsme sbírali síly a teď na jaře jsme si řekli, že už jsme na expanzi připraveni. Chceme, aby si v Kolíně, Plzni nebo Ústí lidé už neříkali: MultiSport je jenom pro Pražáky. Začínáme proto výrazně posilovat naši partnerskou síť v krajských a okresních městech.

Není to pro lidi moc drahé?

Snažíme se držet naši kartu cenově dostupnou, ale obecně z našeho průzkumu MultiSport Index vychází smutný fakt, že rostoucí ceny na sportovištích lidi od sportu stále více odrazují.

S jakými mýty se potýkáte?

Lidé si stále myslí, že jsme jen karta do fitka. Já sám třeba fitko nemám rád, ale cokoli s míčkem mě baví, asi jsem byl v minulém životě pes. Na našem webu najdete ke třem stům různých aktivit. Letos je to druhý rok, co nabízíme také karty určené pro studenty. Těší nás, že jsme letos podepsali spolupráci s Fakultou tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.

Které aktivity byste vypíchnul?

Češi jsou turistická velmoc. Proto tam máme hrady a zámky, které jsou většinou na kopci, takže to člověk nemá zadarmo. Také sdílená kola jsou populární. Ale nikdy u nás neuvidíte motokáry nebo muzea – to už podle nás není aktivní pohyb.

Co byste v přístupu ke zdraví zlepšil?

Ačkoli všichni víme, že pohyb je správný a měla by to být naše priorita, tak mi v tom chybí nějaká všeobecná shoda. Nikdo přece nechce, aby poslední roky života strávil jako ležák. Tak to pojďme společně změnit. Hrajeme o hodně.