Příští česká vláda bude podle místopředsedy hnutí ANO Karla Havlíčka stát před obrovskou výzvou. „Musí obnovit důvěru lidí a firem a nastartovat hospodářství. Není tragédie, že lidé nevěří vládě, průšvih ale je, že přestávají věřit i státu a institucím,“ prohlásil na konferenci časopisu Forbes Lepší Česko bývalý ministr průmyslu a dopravy.
Stejně jako většina ostatních řečníků se i Havlíček na konferenci v Karlových Varech pustil především do kritiky byrokracie.
„Změna je práce toho, kdo je zvolen. Jsou úředníci, kteří tvrdí, že to nejde, ale já jako politik se přece nemůžu nechat těmi úředníky ubít čepicí. Já rozhoduji. Musím určit směr a musím za ním jít a nenechat se od nich tlačit do kouta jen proto, že je to pro ně pohodlnější,“ uvedl exministr. Kdyby se prý nechal, nestála by dnes například dálnice do Drážďan nebo by nikdy nezačala fungovat elektronická dálniční známka.
Pokud něco pomůže nakopnout tuzemskou ekonomiku, pak to podle Havlíčka určitě nebude hledání viníka. „Jsme mistři v ukazování na to, kdo za co může. Nechci se ale dívat dozadu, je potřeba si umět pojmenovat současný stav a to, co je špatně, protože chceme-li něco zlepšit, musíme si říct, co se nedělá dobře,“ upozornil Havlíček.
Poté je podle něj potřeba vsadit na toho, kdo je schopen situaci zlepšit. „To neudělá vláda. Restart udělá byznys, zaměstnavatelé a jejich zaměstnanci, protože to jsou ti, kteří dokážou vytvořit nějakou hodnotu,“ konstatoval politik s tím, že vláda je tu jen od toho, aby jim nastavila nějaké mantinely a podmínky.
Mnozí byznysmeni, kteří se konference Lepší Česko zúčastnili, se přihlásili k tomu, že chtějí politikům pomáhat. Zároveň ale upozorňovali na to, že potřebují, aby jim k tomu vláda poskytla lepší podmínky.
Havlíček navrhl tři body, které je potřeba vylepšit. Vláda podle něj musí nastavit předvídatelné prostředí, hlavně to daňové. „Nemůžeme si tady z toho dělat trhací kalendář,“ podotkl.
Důležité je také investorské prostředí. „Každý podnikatel je svým způsobem investor a je jedno, jestli je malý, velký, kam investuje nebo odkud je. Musí ale vědět, že je v Česku jeho investice stabilní, že je tu nějaké předvídatelné prostředí a že mu to nikdo nezmění pokaždé, když se změní vláda,“ řekl Havlíček.
Třetím bodem je podle něj předvídatelné prostředí na trhu práce a otázka pracovní síly – je potřeba víc investic do vzdělání. „Do ničeho jiného ať se ten stát už neplete,“ prohlásil politik.
Dalším tématem, ke kterému se Karel Havlíček vyjádřil, byla změna určení daní pro obce. Tam prý politikovi vadí pouze to, že nemáme motivační a stabilní prostředí pro obce. „Starostové obcí by měli mít zájem o to, aby tam byli podnikatelé, investovali a fungovali. V současné době to tak není, protože podnikatelé odvádějí daně tak, že z toho obce moc nemají. Je potřeba více navázat činnosti hospodářských subjektů i na úspěch města,“ navrhl exministr.
V mnoha směrech by podle něj pomohlo, kdyby se některé agendy obcí sloučily pod určitý územní celek. „Netrápí mě, že je v těch obcích starosta. Ať má obec pocit, že tam mají někoho, kdo jim pomůže. Nemusí tam ale být ten prstenec dalších služeb, když to zvládne jedna obec udělat pro deset dalších,“ podotkl Havlíček.
Co se zajištění stabilního prostředí týče, je na základě Havlíčkova mínění potřeba umět si přiznat, co je dobře a co je špatně. Kontinuita se prý podaří udržet u všeho, co je dobré.
„Tak jak jsme nastavili investice do dopravy a zvýšili jsme je o padesát procent během dvou let, tak v tom ministr dopravy Martin Kupka pokračuje a my v tom budeme pokračovat i nadále. Stejně tak v dopravě jsme udělali dobrý liniový zákon, který odlehčí povolování a Martin Kupka v tom pokračoval,“ zmínil, co se podle něj povedlo bývalé i současné vládě.
V rychlovlacích je ale na rozdíl od nynějšího ministra dopravy opatrnější. „Rychlovlaky nás neminou. Je to správná cesta, ale musíme se dívat střízlivě na to, co máme,“ řekl Havlíček a dodal, že zatímco u nových elektráren je výhodou, že je nakonec vždycky zaplatí spotřebitel, náklady na nové vlaky ponese zejména stát.
„Jsem pro hlavní trať, kterou jsme připravili – Drážďany, Praha, Brno, dolů Rakousko, nahoru Ostrava, do budoucna i Wrocław a Mnichov, ale byl bych zdrženlivý v tom, že to bude za pět až sedm let hotové,“ uzavřel skepticky Havlíček.