Je, nebo není zoufalé všem ukázat, že hledáte nové zaměstnání? Podle některých ano, a proto tuto funkci na LinkedInu raději vůbec nepoužívají. Tuzemští odborníci na sociální sítě však varují, že si tím ubližují – náboráři dávají přednost právě takto snaživým uchazečům. Není to ale jediný způsob, jak na sebe upoutat pozornost.
Klikněte na tlačítko a část vaší profilové fotografie zakryje zelený pruh, který v podstatě křičí: „Chci novou práci“. Sdílet tuto informaci se světem se mnoho uživatelů přirozeně zdráhá.
Například bývalý náborář Googlu Nolan Church tvrdí, že používáním této funkce lidé ukazují potenciálním zaměstnavatelům, že nemají zájem výhradně o jejich společnost, což jejich šanci na získání místa snižuje. Vedle toho, ti nejlepší zaměstnanci podle něj nemají potřebu hledat práci, protože už někde zaměstnáni jsou a firmy je oslovují samy.
Podobná tvrzení jsou ale v rozporu s tím, co pro Forbes řekli oslovení odborníci na sociální síť – při vhodném použití převažují pozitiva této funkce nad negativy a většina českých personalistů neuvažuje o kandidátech se zeleným odznakem záporně.
Spoluzakladatel náborové agentury GoodCall a autor knihy o využívání LinkedInu pro nábor Josef „José“ Kadlec má k funkci velmi kladný vztah. „V našich firemních procesech vyloženě máme, že kontaktujeme jako první ty, kteří jsou ‚open to work‘,“ říká Kadlec. Postupují tak proto, že ve srovnání s ostatními pasivními kandidáty projevují uživatelé této funkce určitou proaktivitu.
„Z pohledu společnosti se nedá říct, že by to byl jakýkoli ‚red flag‘. To bychom poté museli perzekvovat všechny, co se přihlásí na jakýkoli inzerát. Lidé prostě jednou za čas práci hledají,“ argumentuje Kadlec.
Obavy z hashtagu „OpenToWork“ nesdílí ani výkonný ředitel marketingové společnosti Lost Bunny Communication a expert na sociální sítě Vítězslav Klement. „Naopak si myslím, že má tato funkce na LinkedInu svoje místo a umí pomoct. Jde o to, že v té záplavě milionů uživatelů musíte umět dát najevo, že zrovna novou životní výzvu hledáte,“ domnívá se Klement.
I podle LinkedIn mentora Miloše Křepelky náboráři této funkce využívají, byť pro některé není prioritní. Upozorňuje také, že negativní konotace mohou z této možnosti dělat dvousečnou zbraň. Sice může pomoci v případě, že se nedaří najít pracovní místo, ale někteří uživatelé se s takovým zájemcem nechtějí spojovat.
Nepříjemnosti navíc může způsobit, pokud je uchazeč stále zaměstnán a jeho současný šéf na hledání nového místa přijde. Uživatel má proto možnost používat funkci soukromě, čímž se zájem o novou práci zobrazí pouze lidem s placenou verzí sítě pro náboráře.
Ani to však nezajistí, že se o tom nadřízený nedozví. Lidé jako Kadlec, kteří mají přístup k nejvyšší verzi náborářského účtu, mohou vidět všechny veřejné i soukromé profily se zapnutou funkcí „OpenToWork“ – a za stejný účet si může platit i váš kolega nebo šéf.
Podle zakladatele společnosti zabývající se komunikací na LinkedInu StoryMatters.online Sergeje Pavljuka je však tato licence velmi drahá. „V praxi ji typicky používají velké firmy, u kterých může značka ,OpenToWork‘ opravdu pomoci,“ vysvětluje Pavljuk.
Funkci lze navíc využít i v případě, že práci nehledáte. „Mám ji zapnutou v režimu viditelnosti pouze pro náboráře. Důvodem je, že chci, aby náboráři koukali na můj profil, což se také děje,“ doporučuje Křepelka. Právě metriku návštěvnosti profilu LinkedIn sleduje a vysokou návštěvnost odměňuje posunutím profilu výše ve vyhledávání.
Jak ale vypadá úspěšnost „OpenToWork“ v číslech? Podle studie platformy pro kariérní růst Teal nepovažuje 91 procent náborářů zelený odznak za něco negativního a 72 procent z nich už někoho s ním přijalo. Více než dvě třetiny z nich si navíc při objevení profilu takového zájemce jako první pomyslí: „Mám pro tohoto člověka pozici?“ Celkem se pak podle dat platformy tímto způsobem uchází o práci na čtyřicet milionů lidí.
Samotný smysl debaty, že by mělo být trapné hledat práci na sociální síti určené i pro hledání práce, však někteří uživatelé považují za nepochopitelný. Překvapuje je například zmiňovaný ostych některých náborářů přijmout ty, kteří jim svou iniciativou fakticky ulehčují práci.
Jednou z nich je i grafička Courtney Summer Myers, která si do proužku sarkasticky napsala místo #OpenToWork slovo #Desperate, tedy zoufalá. Reagovala tak na myšlenku, že dobří zaměstnanci jsou vždy zaměstnaní – ona sama se minulý rok ocitla bez práce poté, co ji firma propustila pro nadbytečnost.
Funkce „OpenToWork“ však není jediným způsobem, jak na sociální síti novou práci opravdu najít. „Nejlepší je napsat na to téma příspěvek a mít ho opravdu super, dát si na něm záležet, vysvětlit v něm co nejjasněji, co hledám, proč to hledám, jaká mám očekávání, co jsou pro mě nutné podmínky a co naopak nepřichází v úvahu – a prostě se prodat,“ doporučuje Adam Zbiejczuk, spolumajitel online komunikační agentury Influencer.cz.
Je také dobré přidat výzvu pro své sledující, například „pokud o něčem víte, napište mi“ nebo „budu rád za sdílení dále“. A pokud se to povede, může to mít opravdu velký dosah a přinést i práci.
„Zájemce o zaměstnání by si měl také upravit svůj profil, aby každý pochopil, čemu se věnuje a co od nové práce očekává,“ myslí si Jiří Jambor, spoluzakladatel společnosti Future Sales, která využívá data z LinkedInu pro vytváření B2B prodejních strategií. Podle Křepelky je také vhodné na profil umístit klíčová slova související s dovednostmi kandidáta, aby se zobrazil personalistům, kteří tato slova hledají.
Klement doplňuje, že kromě fotografie může uživatel uvést informaci o hledání práce i do profilu. K zisku nové práce podle něj může vést i propojení s aktivní komunitou uživatelů.
To si myslí i Křepelka. „Požádat svoji LinkedIn bublinu o pomoc funguje velmi dobře, ale jen pro aktivní profily. Tady se totiž projevuje jedna zásadní chyba, kterou dělá drtivá většina uživatelů LinkedInu. O svůj profil se začnou zajímat, až když o práci přijdou, a stejně tak zkoušejí horečně vyvinout aktivitu ,přes noc‘,“ říká Křepelka. Tak to ale nefunguje.
Doporučil bych mít ve spojení stovku náborářů z dobrých firem. Takoví lidé mohou na LinkedInu čas od času poslat zajímavou nabídku do soukromé zprávy.
Pokud nejsou na síti průběžně aktivní, ostatní uživatelé na ně zapomenou a následné poptávky práce je nezajímají. Algoritmus navíc příspěvky od dříve neaktivních uživatelů nepreferuje, protože kvůli neaktivitě vlastně neví, komu je má zobrazit.
Pavljuk a Jambor také doporučují pokusit se navázat přímý kontakt s náboráři a firmami. „Doporučil bych mít ve spojení stovku náborářů z dobrých firem. Takoví lidé mohou na LinkedInu čas od času poslat zajímavou nabídku do soukromé zprávy,“ prozrazuje Pavljuk.
Podle Jambora je pak lepší zapojovat se do konverzací, které podpoří expertizu zájemce, a vyčkávat na vhodnou příležitost. Při vyjádření zájmu o nové zaměstnání tak může aktivní uživatel využít nabytého statusu odborníka v dané oblasti.
Podstatné však také je, že náboráři často nabízejí vyšší nástupní mzdu těm specialistům, kteří se na LinkedInu jeví jako stále zaměstnaní. „Prostě se je tak snaží přeplatit, což u lidí bez práce dělat nemusejí,“ podotýká Pavljuk.