Jejich produkty najdete snad v každé české domácnosti, ale málokdo si je spojí se jménem Jerry Fabrics. Přitom je společnost jedním z největších dovozců textilních výrobků ve střední Evropě. Českou rodinnou firmu založil v roce 2002 Jaroslav Farský, který se v textilním byznysu pohybuje už půl století.
Dnes firma dováží a prodává „hadříčky od Jarouška“, jak ráda říká jeho drahá polovička, nejen v Česku, ale po celé Evropě. Ložní prádlo, napínací prostěradla, deky, ubrusy, froté ručníky, polštářky, ponča i koupelnové předložky. To všechno najdete v sortimentu Jerry Fabrics.
„Jednou jsem šel po ulici v Los Angeles a potkal jsem paní v krásných šatech potištěných naším dezénem, který jsme tenkrát vyráběli u nejlepších tiskařů v Česku – textilky Tiba Dvůr Králové. Nebo když spíme někde v hotelu v našem ložním prádle či na koupališti vidím naše osušky, to člověka prostě potěší,“ sdílí radost dvaasedmdesátiletý Jaroslav Farský.
Král potisků
Významným tržním artiklem je pro Jerry Fabrics povlečení s pohádkovými motivy, které milují zejména (ale nejen) děti. Spolupracují se světoznámými značkami jako Disney, Universal či Mattel. Nyní se chystají uzavřít spolupráci i s Warner Bros.
„Disney byla moje srdeční záležitost, protože jsem ty pohádky měla vždycky ráda. Ze začátku to byla výzva, protože jsme nevěděli, jak licenční byznys vůbec funguje. Začali jsme se čtyřmi vzory. Když se ale podíváte na naši nabídku teď, uvidíte stovky dezénů,“ říká Farského dcera Kateřina Malinová, která dnes spolu se svým otcem stojí v čele firmy.
Jejich katalog opravdu doslova přetéká pohádkovými postavičkami. Mezi nejoblíbenější vzory pro nejmenší patří Minnie Mouse, Lilo a Stitch, Spiderman, Minecraft či Tlapková patrola. Táhne ale i český Pat a Mat.
Nejen děti si přijdou na své. V nabídce najdete i vzory pro teenagery a dospělé, jako jsou Hvězdné války, Simpsonovi, Wednesday, Swiftie a mnoho dalších.
Svými výrobky zásobují největší tuzemské obchody s domácím textilem, kterým dodávají hotové zboží i metráž. Ložní prádlo a další produkty z Jerry Fabrics tak najdeme nejenom v domácnostech, ale i v hotelích, nemocnicích nebo dalších institucích.
Ročně prodají kolem milionu kusů ložních souprav převážně na domácím trhu. Průměrné tržby se blíží k půlmiliardě korun ročně. A to všechno zvládají odbavovat jen s 23 zaměstnanci. Pravidelně podporují dětské domovy, dobročinné spolky nebo třeba i zvířecí útulky, jimž každoročně věnují větší množství látek, dek a povlečení.
Začátky kluka ze Semil
Začátky ale rozhodně nebyly jednoduché. Podle svých slov je Jaroslav Farský vesnický kluk od Semil. V oboru začínal v roce 1976, během normalizace, jako provozní referent doslova za pár korun. Během své práce v textilním obchodě se dostal i do Kanady. Po revoluci zkoušel pracovat v různých firmách, ale v roce 2002 se rozhodl, že si to chce dělat po svém. Tak se začala psát historie Jerry Fabrics.
Vzápětí čekala mladou firmu největší výzva, když těsně po přelomu milénia většina českých textilek zkrachovala a nebylo co vyvážet. V tu chvíli si Jaroslav musel položit důležitou otázku: Buď to budu dělat v malém ve dvou lidech někde z garáže, nebo začnu dovážet.
Rozhodl se byznys udržet a začal hledat nové dodavatele, tentokrát už v zahraničí. Sbalil se a odjel do Pákistánu. První zastávkou bylo v roce 2005 největší město Karáčí, kde nikoho neznal a které rozhodně nepatří k nejbezpečnějším městům na světě. „Za posledních dvacet let jsme si však právě v Pákistánu vybudovali dobré obchodní zázemí a rád se tam stále vracím,“ říká Farský.
Postupně si vyšlapal svou byznysovou cestičku a našel síť spolehlivých dodavatelů od Pákistánu přes Čínu, Indii až po Turecko, kam pravidelně jezdí. Za svými převážně asijskými dodavateli už dnes Jaroslav cestuje v doprovodu dcery Kateřiny.
Každý rok vystavují i na textilním veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem. Pravidelně jezdí také na výstavy do Číny, odkud přivážejí novinky a výrobní kontakty. Podnikání v textilu rozhodně není nuda.
Trh v pohybu
V Česku a celé střední Evropě nad moderními materiály jednoznačně vyhrává „stará dobrá“ bavlna. V tom se lišíme například od Španělska, Řecka a dalších jižanských států, kde dnes na trhu vede naopak umělý polyester.
Také vzory se v různých zemích liší. „Bulharsko nebo Rumunsko chtějí pestrobarevné vzory v křiklavějších barvách, Francie naopak preferuje jednoduchost na bílém pozadí a nevýrazné barvy a Skandinávie to má zase úplně jinak,“ popisuje Kateřina Malinová.
Ale vzory a barevnost nejsou to jediné, v čem se od ostatních evropských států lišíme. Rozdíly panují třeba i v rozměrech ložního prádla. Trh se za posledních patnáct let výrazně proměnil.
„Já jsem nastoupila ještě jako studentka v roce 2007 a změn za tu dobu pozoruji hodně. Především co se týká našich zákazníků – dříve to byli klasičtí velkoobchodníci, dnes jsou to převážně řetězce, velké e-shopy a online tržiště jako třeba Amazon či Allegro,“ doplňuje svou zkušenost Kateřina Malinová.
Co je doma, to se počítá
I když je to náročné, snaží se Jerry Fabrics pořád udržet část výroby v České republice. Firma spolupracuje s českými šicími dílnami, stále tiskne část metráže v Intercoloru v Červené Vodě a následně ji provrstvuje v břeclavském Gumotexu.
Jako u každé rodinné firmy i tady nastal čas pomalu předat žezlo do rukou nové generace. Dcera Kateřina Malinová je ve vedení firmy již několik let, ale otec je připraven ji nadále pracovně podporovat, práce ho i po padesáti letech prožitých v byznysu stále baví a rád se podělí o své bohaté zkušenosti.
„Práce s textilem mi přináší radost a dává mi smysl života. Mé ženě Světlaně patří dík za rodinné zázemí a podporu. Doufám, že Jarouškovy hadříčky budou našim zákazníkům stále přinášet radost,“ loučí se Farský.