Je to trochu paradox, když se s šéfem velké lihovarnické skupiny bavíte o nápojích bez alkoholu. Ale trendy jsou trendy. Lidé pijí méně, ale (prý) lépe. A obrovský zájem je o varianty úplně bez alkoholu, třeba nealkoholický rum nebo gin boduje jak u Čechů, tak v celé Evropě.
Každou novou metropoli si Jean-Christophe Coutures nejraději osahává při běhu. Ubytuje se v centru města a zblízka si za krátký čas prohlédne to nejzásadnější.
„V Praze bydlím na nábřeží, takže snadno můžu doběhnout na Staré Město,“ říká s jemným francouzským akcentem muž pocházející z malé vesnice v Bordeaux, oblasti vína a moře, kterého pestrá manažerská kariéra zavála na konec světa a teď zase zpět domů, na starý kontinent.
Z polské Varšavy šéfuje skupině Stock Spirits Group, jejíž vlajkovou lodí jsou mimo jiné vodky, rumy a likéry plzeňského Božkova, hořkobylinný Fernet, rum Republica Solera, gin Millhill’s, nově ale i skotská whisky Clan Campbell nebo mexická Sierra Tequila.
Lihovinový byznys zná charismatický Francouz ještě lépe než své běžecké boty. Působí v něm více než dvě dekády a nejzajímavější špendlíky si na pomyslnou mapu své kariéry zapíchl díky francouzskému výrobci vín a lihovin Pernod Ricard.
„Když jsem končil univerzitu, toužil jsem se dostat pracovně do Asie, která se před těmi třiceti lety hodně proměňovala. Já chtěl být u toho. Pernod Ricard tehdy nabízel mladým lidem kariéru v zahraničí a já po tom skočil,“ vysvětluje Coutures.
Nejdřív jako finanční ředitel pracoval v japonském Tokiu a Hongkongu, poté v Soulu řídil korejský trh. Následně se stěhoval i s manželkou a třemi dětmi do Sydney, kde šéfoval oblasti vín Pernod Ricard pro celý region Pacifiku.
Do Evropy, konkrétně do Dublinu, ho zavála pozice šéfa irské destilerie, pak ještě v Londýně řídil značku Chivas Brothers, tedy odnož skupiny vyrábějící skotskou whisky.
Alkohol oslavuje pospolitost a přátelství.
„Mám to štěstí, že pracuji pro firmy, které neprodávají jen značky, ale jsou součástí velkých životních okamžiků každého z nás. Alkohol oslavuje pospolitost a přátelství,“ zamýšlí se Coutures, který před dvěma lety změnil dres a stanul v čele skupiny Stock Spirits Group, jež má kořeny v Itálii.
V roce 1884 ji v Terstu založil průmyslník a podnikatel Lionello Stock společně se svým obchodním partnerem Carlem Camisem původně jako parní lihovar na víno, jehož hlavním produktem byl koňak Medicinal. V současnosti je centrem skupiny právě polská metropole.
„Pro mě to jsou dva velmi výjimečné roky. I když trh s lihovinami kvůli ekonomické nejistotě klesal, naše tržby rostly dvouciferným tempem,“ vysvětluje šéf s tím, že roční obrat skupiny, již před třemi lety koupila investiční společnost CVC Capital Partners, se loni přiblížil půlmiliardě eur.
Není moc povolanějších, kterých se zeptat na to, co teď hýbe lihovarnictvím. Jaké jsou trendy?
Hnací silou našeho průmyslu je kvalita. Pijeme méně, ale lépe. Lidé dbají na své zdraví, sahají po produktech s vyšší kvalitou, nižším obsahem alkoholu, nebo dokonce úplně bez alkoholu, chtějí pít vědomě. Velký zájem je o menší formáty, plechovky s míchaným drinkem, třeba rumem s colou, takzvané ready to drink, které si s sebou pohodlně můžou vzít kamkoli.
Trendem u mladší generace je to, že nepije alkohol vůbec. Přesto se chce bavit a trávit čas s přáteli, k čemuž pití velmi často patří. Právě jí můžeme dodat nápoje s nulovým obsahem alkoholu, který naplní její potřeby.
Máme v tom hledat budoucnost pití?