„Nezpomalujeme, to je to hlavní,“ říká Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic. Právě se dozvěděl, že její rozpočet bude příští rok 62,7 miliardy korun. O dvě miliardy víc na investice, včetně klíčových vysokorychlostních tratí. Jak zrychlí Česko?

Vlakem jezdí do práce i teď skoro každé ráno. Východní Čechy a Ústí nad Orlicí, kde s rodinou žije, nikdy neopustil. Dvě hodiny tam, dvě zpátky. „Jsem na to takhle zvyklý,“ usmívá se muž, který na jedné z nejvyšších manažerských pozic ve státní správě, v horkém křesle šéfa Správy železnic, sedí už sedmým rokem.

Hovoří rozvážně, váží slova, a to i ve chvíli, kdy mu během našeho rozhovoru zvoní telefon co dvě minuty. Právě řeší vlakovou nehodu na důležitém koridoru. Stejně klidně, jako mně popisuje plán na to, jak udělat z železnice znovu atraktivní místo a zemi zabalit stuhou rychlých spojení z východu na západ, mluví se svými lidmi v terénu, kteří řeší, jak co nejrychleji vrátit vagony zpátky na koleje.

„Ve vlaku si věci můžu v klidu promyslet a to beru jako velkou výhodu,“ říká Jiří Svoboda. Z pražského hlavního nádraží to má do kanceláře v neorenesančním paláci v Dlážděné ulici jen pár minut svižnou chůzí. První manažerské zkušenosti získával v Pardubicích, posledních osmnáct let jezdí směr 164 kilometrů vzdálená Praha.

Železnici ale zná i z provozních pozic, v mládí dokonce vlaky sám vypravoval. „A kdy se tedy konečně svezeme rychlovlakem?“ ptám se.

Forbes Digital Premium