Od vstupu na český a slovenský trh v roce 2008 neustále rostou a jejich ambicí je do roku 2027 startovní „váhu“ znásobit desetkrát. „Od roku 2008 se nám povedlo firmu zvětšit už sedminásobně, což považuji za velký úspěch. Odvedli jsme spoustu práce, ale přineslo to i hodně dramat, která nás na druhou stranu posouvají,“ říká šéf společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia Jakub Trnka.

Logistická společnost Raben dobývá evropské trhy díky nápadům a investicím do budování sítě vlastních eurohubů. Sází na komplexní portfolio služeb – vedle smluvní logistiky, která zahrnuje skladování a servis s přidanou hodnotou, je to silniční, letecká i námořní přeprava.

V rámci Česka a Slovenska provozuje čtrnáct poboček, disponuje více než 150 000 metry čtverečními skladových ploch a dává práci 750 lidem. Mateřský nadnárodní koncern Raben Group navazuje na téměř stoletou historii původní nizozemské přepravní firmičky a dnes působí v patnácti evropských zemích.

V každé z nich je schopný distribuovat zboží od jednoho kila až po velkoobjemové zásilky včetně čerstvých potravin vyžadujících kontrolovanou teplotu od dvou do šesti stupňů Celsia v celém dodavatelském řetězci.

Dokonalá evropská síť

„Naším rodinným zlatem je rozvinutá distribuční síť. Pobočky, které máme, jsou propojené, což neumí nabídnout každá logistická firma. V rámci distribuce proto poskytujeme kvalitní servis a důležité je, že máme celý přepravní řetězec kompletně pod kontrolou. Komplexnost je tak naší klíčovou konkurenční výhodou,“ popisuje generální ředitel Raben Logistics Czech & Slovakia Jakub Trnka.

Učil jsem se za pochodu, firma byla v hrozné kondici, musel jsem dělat nepopulární rozhodnutí, sáhl jsem si na dno.

Páteří celého propojeného byznysu je síť eurohubů – šesti centrálních bodů, které spojují všechny ostatní sklady Rabenu v Evropě. Depa s vysokou skladovou kapacitou, strategickou polohou a moderní infrastrukturou určenou k efektivnějšímu a ekologičtějšímu odbavování mezinárodní dopravy provozují víc než 130 přímých spojení mezi jednotlivými body sítě.

Jeden z páteřních bodů je i na českém území, v Rokycanech u dálnice D5, kde Raben od loňského května disponuje 56 rampami pro překládku zboží, denně odtud pokrývá 52 sběrných tras a operuje 45 přímých spojů. Roční kapacita překladiště je přes 750 tisíc palet.

Rokycany doplňuje síť pěti dalších eurohubů v německých lokalitách Sarstedt, Mönchengladbach, Fellbach a Aichach a také v polské Lehnici. Tato šestice uzlů zajišťuje efektivní logistiku po Evropě, která Raben posouvá do nejvyšší ligy.

„Každý den odbavíme do Německa 33 přímých spojení. Klientům tím zaručíme nejrychlejší čas doručení na trhu. Doručení do 24 hodin v rozsahu od jediné palety po celý kamion nemá obdoby,“ vyzdvihuje Jakub Trnka.

„Díky dalším devíti pobočkám efektivně pokrýváme celé Česko,“ dodává. Cílem depa je také přispět k rozvoji menších lokálních společností, to rokycanské proto nabízí flexibilní řešení dostupné i pro malé a střední podniky z různých odvětví.

Logistika na míru

„Depo v Rokycanech představuje bránu mezi zeměmi střední a východní Evropy a západní Evropou. Díky tomu můžeme zajistit obchod našich zákazníků tím, že jim nabídneme konkurenceschopná řešení šitá na míru,“ říká Jakub Trnka.

Eurohub u D5 využívá moderní systém pro řízení přepravních operací, který zvyšuje efektivitu jízd a minimalizuje nízké využití vozidel. Díky optimalizaci sítě se firmě podařilo výrazně snížit uhlíkovou stopu celého přepravního procesu.

„Přeprava do Německa a zpět se nejen zrychlila, ale také zjednodušila. Naprostou většinu dodávek zvládneme zajistit s jedinou překládkou, což je na trhu unikátní. Výrazně tím klesá riziko ztráty nebo poškození zásilek,“ doplňuje CEO Rabenu v Česku a na Slovensku.

Raben Group ve své síti poskytuje i logistický model 4PL, tedy kompletní outsourcing logistických služeb od přepravy přes skladování po management, koordinaci a poradenství.

„Jde o případy, kdy zákazník požaduje pokrytí celého servisu a nechce se zabývat koordinací několika logistických operátorů. Vše mu zajišťujeme my,“ popisuje Trnka jednu z „vymazlených“ služeb Rabenu.

Od drzosti ke třem miliardám

Na české území společnost Raben vstoupila před šestnácti lety pod dohledem nizozemského vlastníka a vnuka zakladatele firmy Ewalda Rabena díky akvizici logistické společnosti SETTO spedition. Právě tam tehdy Jakub Trnka pracoval v IT oddělení. „Podílel jsem se na vývoji systému, takže jsem celkem dobře rozuměl byznysu, procesům a financím. Když mi nabídli, abych si k IT přibral ještě něco, řekl jsem v nadsázce, že to budu řídit celé. Byla to ode mě mladická drzost,“ usmívá se dnes Trnka při vzpomínce na rok 2008.

Netrvalo dlouho a tahle drzost se stala realitou. „Když Ewald Raben s mým návrhem souhlasil, byla to obrovská výzva. Ale v reálu nastalo peklo. Učil jsem se za pochodu, firma byla v hrozné kondici, musel jsem dělat nepopulární rozhodnutí, sáhl jsem si na dno,“ přiznává.

Po těžkých začátcích a s podporou majitele Raben Group se Trnkovi podařilo českou a slovenskou pobočku postavit na nohy. Výsledkem je třímiliardový obrat v posledním účetním období. Velkou část zisků přitom Raben investuje kromě sítě eurohubů i do informačních technologií, logistických budov a také udržitelnosti.

Trnka stojí i za nápadem zřídit eurohub právě v Rokycanech. Než se s myšlenkou svěřil Ewaldu Rabenovi, nosil ji v hlavě dva roky. „Stačila nám ale jedna společná konverzace a šli jsme do toho. Začali jsme myšlenku rozpracovávat a loni jsme koncept zrealizovali. Dnes už eurohub běží velmi stabilně,“ říká Jakub Trnka s tím, že důvěry vlastníka Raben Group si velmi váží.

„Svěřil mi před lety velký úkol, za což jsem mu vděčný. Snad mu důvěru splácím.“ Majitel logistického koncernu Ewald Raben je jeho přímým nadřízeným, takže veškerá strategická témata spolu komunikují přímo. „Jsme sice obrovská firma, ale stále máme prvky rodinného podniku, což mi maximálně vyhovuje. Kdykoli a s čímkoli se mohu na Ewalda obrátit a on mi řekne, jestli to má cenu.“

Společný byznys

A jaké má česká pobočka cíle pro nejbližší období? „Už dnes jsme ve světě Rabenu velmi úspěšní, ale do roku 2027 bychom chtěli být desetkrát větší než na začátku,“ prozrazuje Trnka smělý plán. Při jeho realizaci si zakládá na férovém a úzkém vztahu se zaměstnanci i zákazníky.

„Snažíme se vytvořit s klienty takové vazby, abychom si sebe navzájem vážili. Nemůžeme jen poskytovat servis, musíme porozumět byznysu klienta. Teprve potom má pro něj smysl s námi spolupracovat a můžeme být společně úspěšní,“ doplňuje.

Výzvy, podnikavost a partnerství jsou ostatně základními firemními hodnotami.

„Velmi důležitá je také atmosféra, která je založena na důvěře. Lidé mají volné ruce, mohou se realizovat a vědí, že jejich úspěchy budou oceněny. Se zaměstnanci se snažíme pracovat, vtahovat je do byznysu. Podstatnou roli hraje sdílení informací a otevřenost – lidé znají výsledky firmy. Snažíme se jim také naslouchat, protože jsou to oni, kdo vědí, jak věci zlepšovat,“ jmenuje další faktory podstatné pro úspěšný růst.