Spousta tradičních módních značek přestává být přitažlivá a jejich klienti přecházejí k těm nově vznikajícím. Nike se ale ubírá opačným směrem. A to rychleji než kdy jindy.

Poté, co Nike ve středu představil nad očekávání uspokojivá data o prodejích a zisku za poslední kvartál a rozptýlil tak obavy o možném negativním dopadu čínsko-americké obchodní války, jeho akcie poskočily o 4,2 % a dostaly se na historicky nejvyšší hodnotu, tedy 91 dolarů za akcii.

Čína je pro Nike klíčový trh. Po odečtení kurzových změn vzrostly příjmy společnosti v zemi o 27 %. Pokračuje tak trend dvojciferného růstu, který Nike v Číně zaznamenává už víc než pět let.

Úspěch značky v Číně ale není jedinou dobrou zprávou pro investory. Firmě se mimořádně daří i online, prodeje na internetu narostly o 42 %. Lví podíl na tom měla velmi populární aplikace SNKRS, která je momentálně dostupná ve dvaadvaceti zemích a je úspěšná hlavně mezi sneakerheads, tedy zapálenými fanoušky tenisek. Aplikace zaznamenala nárůst poptávky o 50 %, podle CEO Nike Marka Parkera tak jde o nejrychleji rostoucí platformu firmy.

Čtvrtletní zisky Nike vzrostly o čtvrtinu na 1,4 miliardy, tržby se zvýšily o 7 % na 10,7 miliardy dolarů. Za zmínku stojí také to, že hrubá marže firmy vzrostla o 1,5 procentního bodu na 45,7 %. A zatímco většina obchodníků ve snaze zvýšit poptávku sází na slevy, Nike přiznal, že jsou jeho ceny vyšší a  slevy v obchodech jsou stále méně.

info LAS VEGAS, NEVADA - JULY 05: Zion Williamson #1 of the New Orleans Pelicans wears Nike sneakers during a game against the New York Knicks during the 2019 NBA Summer League at the Thomas & Mack Center on July 5, 2019 in Las Vegas, Nevada. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement. (Photo by Ethan Miller/Getty Images)

„Nikdy jsem neviděl tak konzistentní výkon napříč kategoriemi, příjmovými i věkovými skupinami a pohlavími,“ řekl Forbesu analytik společnosti Evercore ISI Omar Saad. Svoji roli v úspěchu hraje podle Parkera celosvětová orientace na zdravý životní styl. Ta se pak odráží v nárůstu poptávky po sportovním vybavení.

Právě rostoucí trend takzvaného athleisure, tedy oblečení, které je určeno nejen pro sport, ale i pro běžné nošení, je jedním ze způsobů, kterým si Nike utvrzuje svou vedoucí pozici. A zatímco třeba konkurenční značka Under Armour údajně nemá v plánu se novému trendu přizpůsobit, Nike si nechce nechat tuto příležitost proklouznout mezi prsty.

„Chceme ještě rozšířit rostoucí hnutí pohybu,“ řekl Parker. „Rozšiřujeme naši definici sportu od soutěžení přes fitness a lehčí aktivity až po hru. Náš otevřenější pohled na design otvírá nové příležitosti k vývoji.“ Dodal, že Nike zároveň rozšiřuje své produktové řady tak, aby byly vhodné pro větší spektrum zákazníků, třeba zařazením nadměrné kolekce.

Další směřování Nike do oblasti sportovního oblečení a doplňků je tedy zřejmé, navíc když se jedná o odvětví, které už skoro šest let po sobě vykazuje čtvrtletně vždy alespoň 10% růst.

Nike ale ani s pozitivními výsledky nenechává nic náhodě. V rámci boje s konkurencí pravidelně investuje a nakupuje startupy, ke zlepšení a zefektivnění odhadu poptávky, plánování výroby, otvírání nových poboček nebo oceňování si najal tým analytiků z bostonské společnosti Celect. Nike tak ukazuje, že i v době, kdy se tradičním značkám nedaří, není nemožné udržet se mezi špičkami odvětví.