Spousta tradičních módních značek přestává být přitažlivá a jejich klienti přecházejí k těm nově vznikajícím. Nike se ale ubírá opačným směrem. A to rychleji než kdy jindy.
Poté, co Nike ve středu představil
nad očekávání uspokojivá data o prodejích a zisku za poslední
kvartál a rozptýlil tak obavy o možném negativním dopadu
čínsko-americké obchodní války, jeho akcie poskočily o 4,2 % a
dostaly se na historicky nejvyšší hodnotu, tedy 91 dolarů za
akcii.
Čína je pro Nike klíčový trh.
Po odečtení kurzových změn vzrostly příjmy společnosti v zemi
o 27 %. Pokračuje tak trend dvojciferného růstu, který Nike v
Číně zaznamenává už víc než pět let.
Úspěch značky v Číně ale není
jedinou dobrou zprávou pro investory. Firmě se mimořádně daří
i online, prodeje na internetu narostly o 42 %. Lví podíl na tom
měla velmi populární aplikace SNKRS, která je momentálně
dostupná ve dvaadvaceti zemích a je úspěšná hlavně mezi
sneakerheads, tedy zapálenými fanoušky tenisek. Aplikace
zaznamenala nárůst poptávky o 50 %, podle CEO Nike Marka Parkera
tak jde o nejrychleji rostoucí platformu firmy.
Čtvrtletní zisky Nike vzrostly o čtvrtinu na 1,4 miliardy, tržby se zvýšily o 7 % na 10,7 miliardy dolarů. Za zmínku stojí také to, že hrubá marže firmy vzrostla o 1,5 procentního bodu na 45,7 %. A zatímco většina obchodníků ve snaze zvýšit poptávku sází na slevy, Nike přiznal, že jsou jeho ceny vyšší a slevy v obchodech jsou stále méně.
„Nikdy jsem neviděl tak konzistentní výkon napříč kategoriemi, příjmovými i věkovými skupinami a pohlavími,“ řekl Forbesu analytik společnosti Evercore ISI Omar Saad. Svoji roli v úspěchu hraje podle Parkera celosvětová orientace na zdravý životní styl. Ta se pak odráží v nárůstu poptávky po sportovním vybavení.
Právě rostoucí trend takzvaného athleisure, tedy oblečení, které je určeno nejen pro sport, ale i pro běžné nošení, je jedním ze způsobů, kterým si Nike utvrzuje svou vedoucí pozici. A zatímco třeba konkurenční značka Under Armour údajně nemá v plánu se novému trendu přizpůsobit, Nike si nechce nechat tuto příležitost proklouznout mezi prsty.
„Chceme ještě rozšířit rostoucí hnutí pohybu,“ řekl Parker. „Rozšiřujeme naši definici sportu od soutěžení přes fitness a lehčí aktivity až po hru. Náš otevřenější pohled na design otvírá nové příležitosti k vývoji.“ Dodal, že Nike zároveň rozšiřuje své produktové řady tak, aby byly vhodné pro větší spektrum zákazníků, třeba zařazením nadměrné kolekce.
Další směřování Nike do oblasti sportovního oblečení a doplňků je tedy zřejmé, navíc když se jedná o odvětví, které už skoro šest let po sobě vykazuje čtvrtletně vždy alespoň 10% růst.
Nike ale ani s pozitivními výsledky nenechává nic náhodě. V rámci boje s konkurencí pravidelně investuje a nakupuje startupy, ke zlepšení a zefektivnění odhadu poptávky, plánování výroby, otvírání nových poboček nebo oceňování si najal tým analytiků z bostonské společnosti Celect. Nike tak ukazuje, že i v době, kdy se tradičním značkám nedaří, není nemožné udržet se mezi špičkami odvětví.