Emancipace pražského magistrátu, který postupně odstřihuje od správy městských technologií soukromé firmy, pokračuje. Městská firma Technologie hl. města Prahy funguje dva roky a během té doby si vzala pod křídla správu kompletního osvětlení české metropole – celkem 135 tisíc lamp.
Teď dostala vítaný dárek. Za 10 milionů otevřela v Holešovicích centrální velín, kde operátoři přijímají hlášení poruch všech veřejných lamp ve městě a dalších 4500 kamer. „Měsíčně toto pracoviště přijme na dva tisíce takových oznámení,“ říká generální ředitel společnosti Tomáš Jílek.
Do budoucna by chtěla městská firma z Holešovic dohlížet i nad kamerami v tunelech, úsekovými radary a semafory. Řeší přitom pouze jejich funkčnost a napájení, o data se nestará.
Zatímco u kamer zjistí operátoři závadu okamžitě na monitorech, u poruch světel jsou odkázáni na hlášení občanů, případně policistů, záchranářů nebo hasičů. Jakmile přijmou takové hlášení, předají je opravárenské četě, která vyrazí do terénu. „Usilujeme u to, abychom se u osvětlení do budoucna napojili na spínací stanice, a dohlédli tak na konkrétní světlo, aniž by nám někdo musel hlásit, že nesvítí,“ říká Jílek.
Dříve se o pražské osvětlení starala společnost Eltodo-Citelum, dlouholetá spolupráce skončila v roce 2016. Následoval tendr, ve kterém zvítězila firma Eltodo Osvetlenie, o pražská světla se měla starat 10 let za celkem za 1,1 miliardy korun. Výsledky výběrového řízení ale městu několikrát vrátil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, a tak šla Praha cestou městské firmy, které správu osvětlení prostě svěřila.
Do firmy mocně investuje, nakoupila jí zdvihací plošiny, a proto tlačí i na to, aby se kromě osvětlení starala i o další příbuzné systémy – například kamery. Město si pochvaluje, že na rozdíl od smlouvy s Eltodem má správu své klíčové infrastruktury pevně v rukou. U finančních rozvah je opatrnější.
Zajímavý je plán města využít do budoucna část městských lamp jako nabíječky pro elektromobily. Podle plánu radního Jana Chabra by jich mělo být až pět tisíc. „Teď celý záměr připravujeme na projednání na radě města a příští rok bychom chtěli vybudovat první pilotní nabíječky u lamp na Vinohradech,“ tvrdí Chabr. Celý záměr ale komplikuje fakt, že současný přívod proudu do lamp by autonabíječku neuživil. Je tedy potřeba do vybraných svítidel zavést kapacitní silové kabely.
Zatímco Eltodo inkasovalo v posledních letech svého kontraktu kolem 160 milionů ročně, společnost Technologie hl. města má dostat příští rok 200 milionů korun. Město i firma to vysvětlují tím, že budou mimo jiné investovat do výměny starých sodíkových výbojek za moderní LED. Velkou modernizací by mělo projít i osvětlení vybraných památek.