Můžete doma hledět do potemnělých ulic nebo třeba do džungle. Případně na figuru lidského těla v rozličných situacích a polohách. Či jednoduše s využitím fantazie na kompozici barev. To vše nabízí nově spuštěný projekt 100ks, jehož rozjezd podpořila skupina Miton investicí v řádu jednotek milionů korun.
Jde o kurátorovaný výběr uměleckých autorských tisků v limitovaných edicích po sto kusech. Cílem je přinést na trh dostupné umění od současných českých umělců a umělkyň a vytvořit alternativu k plakátům kupříkladu z IKEA.
„Sám jsem chtěl domů současné umění, ale bylo těžké si vybrat. Trh je roztříštěný a pro laika nepřístupný, druhou bariérou je samozřejmě cena originálních děl. Právě z téhle jednoduché potřeby vzniklo 100ks,“ líčí zakladatel projektu Jakub Svoboda.
Na webu 100ks.cz lze vždy pořídit i originál díla, především však jeho dostupnější formu, umělecky limitované tisky. Těch vzniklo pokaždé sto, všechny jsou podepsané autory a očíslované, jejich cena se pohybuje od dvou tisíc sedmi set do sedmi tisíc korun.
Díla jsou vytištěná pigmentovými inkousty ve špičkové kvalitě na stoprocentně bavlněný papír a mají sto let garantovanou světlostálost. Pořídit je lze již zarámované, chráněné plexisklem s UV filtrem v galerijním standardu.
Pro skupinu Miton, která má v portfoliu startupy jako Glami, Rohlik, Bonami či třeba Rossum, je to první investiční krok do oblasti umění. Proč se pro něj rozhodla, vysvětluje partner Mitonu Michal Jirák.
„Během pár let můžeme čekat záplavu umění generovaného umělou inteligencí a bude tak ještě složitější odlišit originální tvorbu. O to důležitější se jeví podpora umění, za nímž je lidská ruka a příběh. Chceme tak podpořit české umělce a nám ostatním dopřát výběr obrazů s garancí originality, kvality a v dostupném formátu,“ říká Jirák.
Díla v nabídce jsou přehledně řazena do tematických sérií. První tři vybral kurátor a kunsthistorik Petr Vaňous – jde o série Figurace, Krajina a Nový jazyk malby, který dává prostor abstraktnějším dílům. Aktuálně je v nabídce dvaadvacet děl od osmnácti umělců, v plánu je přidávat jednu novou tematickou sérii měsíčně.
Jaká je výhoda projektu pro samotné umělce? „Nabízí jim novou cestu k zákazníkům, aniž by se museli starat o marketing. I přes větší cílovou skupinu jde stále o limitovanou sérii, nad níž má autor absolutní kontrolu. Ten největší benefit, jak ho vnímají i sami umělci, je rozšíření povědomí nejen o nich samotných, ale i o současném českém umění jako takovém,“ líčí Jakub Svoboda.
Pokud se ukáže, že mají zákazníci o limitované edice tisků zájem, vyrazí 100ks z Česka do dalších evropských zemí.