Aby o nás věděl svět, a když ne celý, tak alespoň Evropa. Protože máme co nabídnout. I takové je poselství výstavy českého designu, kterou dva roky připravovala Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně i úřadem vlády.

Návštěvníkům se otevře poprvé 7. září v Bruselu, sídle Rady Evropské unie, které Česká republika momentálně předsedá. Právě proto je to ideální příležitost ukázat, že tuzemský design patří ke světové špičce.

„Ostatní země se propagaci toho, co umějí, věnují dlouhodobě. Třeba polská delegace je velkolepá. Nebo Dánsko, ač je to malá země, která byla v oblasti užitého umění před první světovou válkou takřka neznámá, díky systematické podpoře je dnes dánský design pojem,“ říká prorektor UMPRUM a jeden z autorů výstavy Radek Sidun.

S výstavami v zahraničí má vysoká škola dostatek zkušeností, prezentuje se třeba v Miláně, svůj prostor měla i na akci London Design Week. V Bruselu proto vytipovali autoři, mezi nimiž byli kromě Radka Siduna i designéři Michal Froněk, Jiří Pelcl a Daniela Kramerová, několik míst, která by se pro ni hodila nejvíce.

Nakonec zakotvili v tamním muzeu designu. „Myslím, že přesně tam výstava patří, kromě toho bude její menší část ještě v Pražském domě, který stojí přímo v centru města,“ přibližuje prorektor.

Vybrat místo byl jeden krok, tím dalším byly firmy, na nichž Česká republika ukáže svůj um. „Uvědomili jsme si, že naše země je dlouhodobě průmyslově orientovaná, ale zároveň má za sebou několik politických i ekonomických kotrmelců,“ zmiňuje Radek Sidun. „Už před vznikem republiky tu byla bohatá průmyslová výroba, světová válka ji utlumila, potom přišlo znárodnění a nakonec dravý kapitalismus.“

Všechny firmy, značky a projekty, které se na výstavě představí, si některým z vyjmenovaných období prošly, a návštěvník tak může sledovat jejich příběh i osud, s nímž se popraly a byly jím ovlivněny. „Zároveň se snažíme říci, že abychom mohli tvořit výrobky, které obstojí v zahraničí, je potřeba stabilní, ekonomicko-politické prostředí,“ zdůrazňuje prorektor.

Nutno zopakovat, že jde o výstavu současného designu, tedy žádné retro. Prezentuje se na příbězích čtrnácti značek od nejstarších, zakládaných po polovině devatenáctého století, jako je TON, Český porcelán nebo Škoda Auto, až po ty z dvacátého století a po sametové revoluci, mezi něž patří Lasvit, Linet, mmcité nebo Bomma.

Nemladší generaci pak zastupuje výrobce obuvi Pár, značka, která se poprvé představila v minulém roce. „Bylo trochu těžké přesvědčit firmy, že taková výstava má smysl. U mnoha z nich je znát skepse k těmto státním přehlídkám, a mnohdy jen proto, že stát to v minulosti nedělal dobře,“ podotýká Radek Sidun.

Kromě produktů samotných sleduje výstava nové možnosti, jak designéři přistupují k dnešním technologickým, ekologickým i etickým výzvám. Součástí expozice bude třeba interaktivní instalace firmy Prusa Research a její tisková farma nebo herně vizuální představení úspěšné firmy Amanita Design, spjaté s osobností kreslíře a tvůrce počítačových her Jakuba Dvorského.

Na výstavě v Pražském domě se pak setká několik projektů propojených vztahem k české přírodě. Třeba designérka Lasvitu Mária Čulenová-Hostinová otiskla do skleněné instalace Herbarium rostliny a větvičky z Lužických hor. Obě části výstavy doplňují krátké animované dokumenty přibližující historii, příběh i vizi značky.

V Design Museum Brussels začne výstava sedmého září a potrvá až do ledna příštího roku. V Pražském domě se otevře o den později a uzavře o necelý měsíc později – 2. října.