CzechTrade rozjel novou službu pro české exportéry, která jim má pomoct prosadit se v USA a Indii. Jak? Jednoduše tím, že podnikatelům nabídne kanceláře na půl roku zdarma. Bez vlastní fyzické přítomnosti na vzdálených trzích je totiž šance na úspěch minimální.

Exportní inkubátor teď CzechTrade nabízí v Chicagu a brzy ho znovuotevře i v Bengalúru. V praxi funguje jako zázemí, díky kterému můžou firmy snížit svoje náklady pro vstup na nový trh, což hraje hlavně v případě malých a středních firem velkou roli.

„Českým exportérům umožňujeme bezplatně využít vybavené kancelářské prostory s internetem na dobu až šesti měsíců,“ uvádí Markéta Šebelová z CzechTradu, která má v Chicagu rozvoj inkubátoru na starosti.

Firmy, které se do něj přihlásí, mohou využít i další služby agentury, jako je pomoc při vyjednávání na úřadech, tlumočení nebo asistence s vyhledáváním obchodních partnerů.

Rozjezd tamního inkubátoru zatím brzdí přísná cestovní omezení pro vstup do USA. České firmy o něj ale přesto stojí. „Máme zájemce o účast napříč obory, od zemědělské techniky přes chytrá designová řešení pro kancelářské prostory až po softwarové firmy,“ říká Šebelová s tím, že podle ní může na americkém trhu uspět jakákoliv česká firma, která to myslí opravdu vážně a má dostatek kuráže, sebevědomí, trpělivosti a finančních prostředků na expanzi.

Do inkubátoru se mohou dostat nejvýše dvě firmy za pololetí a jak Šebelová upozorňuje, přednost mají společnosti z výrobních odvětví a investoři, kteří mají jasný plán i dostatek prostředků na vstup na trh.

Zatímco v USA je inkubátor úplnou novinkou, v Indii ho spustili ještě před pandemií. „Tradice i charakter zdejších obchodních vztahů vyžaduje, aby firmy byly na místě skutečně přítomné,“ říká Ivan Kameník, který vede pobočku CzechTradu v Bengalúru.

Tamním inkubátorem už prošlo několik českých firem, dvě z nich na trhu i zůstaly. Jednou z nich je PBS Group, která v Indii prodává hlavně letecké motory.

„Indie je jedním z trhů budoucnosti, ale také je zde velmi složitá administrativa a jednání s úřady je náročné, proto je pomoc přímo na místě od lidí, kteří prostředí dobře znají, velmi cenná. Jsme vděčni za podporu od pana velvyslance Hovorky i agentury CzechTrade zastoupené v Indii panem Kameníkem,“ říká Petr Motýl, ředitel pro business development PBS Group a zároveň ředitel indické společnosti PBS India, která na indický trh vstoupila před víc než rokem.

Samotné založení firmy trvalo skoro rok, mimo jiné proto, že byla zakládána v době, kdy byla pandemie nemoci covid-19 na vrcholu. Na samotném podnikání se to ale nijak negativně neprojevilo, obrat indické firmy PBS začal růst takřka okamžitě.

„Indie je možná pro někoho složitější, ostatně samotná Indie je větší než Evropská unie, ale my se zde setkáváme jen s přátelskostí, fair-play a inspirací pro jiné trhy,“ dodává Motýl s tím, že pomoc CzechTradu v místě nebyla jen v praktické rovině.

„Vyrábíme letecké motory, přesné odlitky a kryogenická zařízení a mezi našimi zákazníky jsou významné státní firmy nebo například indické vojenské letectvo. O to více vítáme vždy mít morální podporu na místě, silné zázemí, které jsme i díky inkubátoru měli a máme,“ vysvětluje Petr Motýl, který nedá na tamní trh dopustit a počítá, že velmi brzy objem zakázek společnosti, kterou řídí, dosáhne hodnot vyšších stovek milionů korun.

Pandemie sice exportní inkubátor v Indii zastavila, situace se ale uklidnila, do Indie se dá přicestovat a CzechTrade proto plánuje, že inkubátor opět v říjnu nebo listopadu otevře.

„V současné době máme pět zájemců, kteří s účastí počítají od podzimu, pak přijdou jistě další firmy, seznam dalších zájemců se již naplňuje,“ říká Ivan Kameník. Charakter inkubátoru v Bengalúru je ale podle něj trochu jiný než v USA. „V Indii jde především o to, aby se firmy co nejrychleji na trhu orientovaly, našly si obchodní partnery nebo výrobní kapacity,“ říká.

Indie se totiž v rámci projektu Make in India snaží modernizovat vlastní hospodářství a vytvořit ze země globální výrobní hub, podobně jako je tomu v Číně. „Proto je upřednostňována místní výroba, tudíž je i upozaďován import do Indie. Prosadit se na místním trhu často znamená alespoň částečně v Indii i vyrábět, což obnáší transfer výroby do Indie nebo výrobní a obchodní spolupráci s místním partnerem,“ vysvětluje Ivan Kameník.

Toto by mohla být příležitost pro mnohé české firmy, PBS nevyjímaje. „Přemýšlíme o tom, jak bychom mohli naše aktivity v Indii, kterou vnímáme jako politicky bezpečný trh s velkým potenciálem, rozšířit dál, například v místě nabídnout více servisních činností a služeb,“ říká Petr Motýl.

Možnosti pro PBS na indickém trhu ale nevidí jen v leteckých motorech nebo třeba turbínách a velkých kotlích, ale například i v kloubních náhradách, které firma také vyrábí a o které je v Indii zájem.

To ostatně potvrzuje i Ivan Kameník z CzechTradu. Export z Česka do Indie má podle něj smysl jen u zboží s vyšší přidanou hodnotou nebo unikátními technologiemi. „Je zde poptávka po výrobcích a technologiích z oblasti zdravotnické techniky, technologiích pro ochranu životního prostředí či dodávek do letectví. Nezáleží na velikosti českého exportéra, záleží na jejich produktu,“ dodává Kameník.