Další varování o zpomalující evropské ekonomice přišlo z Německa. Tamní průmysl v červenci meziročně propadl o 4,2 procenta, což je více, než trh čekal. Zároveň se špatně vyvíjejí německé tovární objednávky, které se dívají do budoucnosti. Nijak vesele na tom podle dnes zveřejněných statistik není ani český průmysl. Ten po očištění v červenci meziročně stagnoval, přesně řečeno rostl o pouhých 0,1 procenta.

Česká ekonomika je přitom s tou německou úzce propojena především přes průmysl, specificky přes dodávky do automobilového průmyslu. Snížená poptávka po bavorácích, mercedesech či audinách tak nepřímo dopadá i na české firmy a zaměstnance.

Mimochodem, český trh práce už ochlazuje, meziročně se zaměstnanost snížila o 0,9 procenta, což znamená, že firmy už opatrně propouštějí nebo alespoň nedrží fluktuující zaměstnance za každou cenu. „Počet zaměstnanců začal klesat letos v únoru a klesá stále rychleji,“ říká hlavní ekonom Deloittu David Marek.

Zároveň upozorňuje, že hodnoty indexu nákupních manažerů, které označují náladu a očekávání firem ve výrobním sektoru, už klesly výrazně pod hladinu předělující růst a recesi.

„Na český průmysl nepříznivě doléhají faktory, které stahují dolů právě i průmysl německý, čili obchodní války, ať již probíhající, či hrozící, ochabování evropské automobilové výroby a obecnější nejistota v mezinárodních vztazích včetně hrozby takzvaného tvrdého brexitu,“ komentoval dnešní nová čísla hlavní ekonom Czech Fundu Lukáš Kovanda. Sám odhaduje, že za letošek přidá český průmysl jen jedno procento, a poroste tak třikrát pomaleji než loni.

Pokles německého a potažmo českého průmyslu se tak pochopitelně propíše do výkonu celé české ekonomiky. Tu teď drží v růstu především spotřeba lidí. V červenci rostl maloobchod po očištění stále téměř o pět procent.

„Zkuste prolistovat zahraniční deníky a časopisy za poslední týden. Zmínek o riziku recese, dopadech obchodních válek, problémech německé ekonomiky najdete nepočítaně. V Česku, byť jsme silně exportně závislá ekonomika, tato rizika příliš slyšet nejsou. Firmy již začaly omezovat své investice, domácnosti ovšem utrácejí, jako by se nechumelilo,“ komentoval trefně situaci David Marek.

Do toho, zda budou mít domácnosti na útraty stále dost peněz, zásadně promluví podzimní vývoj v autoprůmyslu. Někteří majitelé českých dodavatelů hlásí pěti- až desetiprocentní pokles zakázek, a především od předkrizového léta 2008 nevídanou rozkolísanost a nervozitu trhu. „U září bylo minus deset procent. Takový propad jsem určitě osm devět let neviděl. Objednávky se obvykle hýbou plus minus o jedno procento,“ uvedl pro Forbes Jan Tichý, šéf společnosti Saar Gummi Czech, vyrábějící gumová těsnění.

Outsider
Vydání Forbesu Outsider

Celou velkou story o vyhlídkách českého autoprůmyslu a jeho přípravách na elektrickou budoucnost si můžete přečíst v zářijovém Forbesu, který je právě na trhu.