skip to main content
AdVoice

Krach a expanze je málem zničily. Dnes patří mezi jedničkové dodavatele e-shopů

Co tě nezabije, to tě posílí.“ Platí to také v příběhu společnosti NetDirect, která byla v roce 2014 pouhý krůček od totálního bankrotu. Přestože se jí smůla na paty lepila mnoho let, dokázala svůj nepříznivý osud zvrátit a dostat se zpět na vrchol. Dnes slaví 20 let od svého vzniku a daří se jí víc než kdy dřív.

Skromné začátky: společnost bez produktu i zákazníků 

Jen málokterá společnost má tak napínavou a spletitou historii jako NetDirect. Její příběh začíná v roce 2002, kdy měla pouhých 5 zaměstnanců-zakladatelů. „Firma byla založena 22. 4. 2002 nečekaně ze dne na den, bez produktů či potenciálních zákazníků. Byly to vážně těžké časy, kdy jedinou jistotou byla nejistota,” vzpomíná Jan Svoboda, zakladatel NetDirectu.

Z dostupného kapitálu 200 000 korun se musely pokrýt všechny náklady i platy zaměstnanců, kteří dřeli 10 až 20 hodin denně za 7 500 korun měsíčně. Zisk ale stále nepřicházel, a tak někteří z nich museli čelit výzvám k vystěhování, protože neměli peníze na nájem.

Enormní snaha zaměstnanců a víra v lepší zítřky se vyplatila. Jakmile naprogramovali první e-shop, úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Mezi první klienty se zařadili dnešní velikáni, jako je Alza, Notino, Mironet, Astratex nebo Nutrend.

Revoluce jménem FastCentrik

7 let od založení nastal zlom, který ovlivnil směr podnikání celé společnosti. V roce 2009 vzniklo unikátní krabicové řešení FastCentrik, jež otevřelo dveře online prodeje začínajícím e-shopařům. Podnikatelé se tak konečně mohli ve velkém pustit do prodeje svých produktů online, aniž by k tomu potřebovali vysoký rozpočet. FastCentrik sklízel obdiv na všech frontách, a dokonce získal ocenění Microsoft Technology Awards 2009 Winner. Vedení NetDirectu tak mělo brzy jasno: Pojďme expandovat a představit FastCentrik světu. 

Krok od krachu, krok od klinické smrti

Skvělý produkt, motivovaní zaměstnanci a dobré technické zázemí. To všechno bylo slibným ukazatelem toho, že NetDirect je připravený posunout se na další metu. V hledáčku měl tentokrát trhy ve střední a východní Evropě. K tomu, aby tam dosáhl, potřeboval silného spojence – čímž se nakonec stala skupina NASPERS (ALLEGRO Group, Aukro, AukroCity, Heureka, BezRealitky), která v těchto končinách už působila.

Netrvalo dlouho a na řadu přišlo otevření pobočky v Bulharsku a očekávaná expanze do Polska. Na první pohled nadějný plán se však brzy změnil v podnikatelskou katastrofu.

„Hlavní myšlenka byla jít s „krabicí” do světa, jenže okolnosti kapitálově ani lidsky nenahrávaly. Jsem přesvědčený, že to byla špatná strategie. Když jsme se dostali do nakumulované ztráty 17 milionů korun, přišlo rozhodnutí ze strany našeho majitele, společnosti NASPERS, zavřít NetDirect s co nejmenší ztrátou,” dodává David Vychytil, bývalý ředitel a jednatel NetDirectu.

A přesně tak se NetDirect ocitl zpět na začátku – bez peněz, bez zákazníků, ale tentokrát i bez vyhlídek. 

Škrábání se vzhůru a představení e-shopu na míru

Částečné vysvobození z nesnází představoval nástup Davida Vychytila, nového krizového ředitele. „NetDirect všem přirostl k srdci a věděli jsme, že skrývá obrovský potenciál, jehož jsme se nechtěli vzdát. Aby se podařilo společnost dlouhodobě stabilizovat, hledali jsme nového majitele. Stala se jím poradenská a auditorská společnost BDO Advisory,” říká David Vychytil.

Ani po změně majitele to pro NetDirect ale nebylo jednoduché. „Abychom měli dostatek zakázek, museli jsme projekty prodávat výrazně pod cenou. Osobními půjčkami jsme hradili výplaty v krizovém období,“ dodá Vychytil. Zaměstnanci dělali vše, co bylo v jejich silách, aby si získali zpět důvěru zákazníků i reputaci, jakou měla společnost pár let zpátky. 

Jak se říká, tvrdá práce se vyplácí. A přesně tak to bylo i v případě NetDirectu. V roce 2017 měl dost prostředků na to, aby se vykoupil z BDO Advisory a stal se samostatnou jednotkou. Do čela se postavili tehdejší zaměstnanci a manažeři – David Vychytil, Daniel Lupinski, Dagmar Pavelková a Zdeněk Jandík. Všichni v tu chvíli cítili, že je nejvyšší čas zvrátit nepřízeň osudu a započít novou éru NetDirectu. 

Kde je NetDirect dnes? Čísla mluví jasně

Drtivé prohry a ošklivé pády nakonec přinesly něco dobrého. Ze svých chyb se NetDirect poučil a dnes se řadí mezi nejoblíbenější dodavatele e-shopů na míru a B2B portálů. V současnosti má na svém kontě přes 22 000 implementovaných projektů a 90 zaměstnanců ve 2 pobočkách.

O jeho úspěchu svědčí i jeho obrat, který v roce 2020 překročil milník 70 milionů korun. Velký podíl na tom má i současný CEO Daniel Lupinski, který v roce 2008 začínal na pozici brigádníka. „Věřím, že nás čekají už jen samé světlé zítřky. Máme skvělé klienty, prosperující projekty a velké vize do budoucna,“ dodává Lupinski, jenž převzal vedoucí otěže v roce 2018.Odkazuje tím například na klienty JIP Východočeská, SYKORA nábytek, United Bakeries, Group SEB a nového partnera Euromedia Group a. s., pro kterého realizuje e-shopy pro luxor.cz, knizniklub.cz a booktook.cz, ale také spojení s ambiciózní skupinou Mind2FLO, která je zaměřená na expertízu v médiích, obsahu, technologiích a e-commerce. V letošním roce NetDirect otevřel divizi zaměřenou na e-commerce konzultace a v horizontu dvou až tří let rovněž plánuje vstoupit do mezinárodních vod.

„Trh se může těšit na zajímavé novinky, jakými jsou byznysové konzultanství, blockchain a chystáme se vstoupit i do mezinárodního prostoru. To jsou naše jasné cíle na následující dva roky. NetDirectu přeji, aby byl i nadále úspěšný, což se může splnit jen s přičiněním našich skvělých lidí. O to více si vážím jedinečné firemní kultury a těším se společně se všemi na další úspěchy,” přeje NetDirectu do dalších let Lupinski.