Zatímco spíte, autonomní AI pomocník objedná granule pro psa, zarezervuje stůl v restauraci a dokonce vám připraví celou dovolenou včetně rezervace letenek a hotelu. Ráno už jen stačí potvrdit platbu otiskem prstu. Zní to jako sci-fi? Podle hostů aktuálního dílu videopodcastu Money Movements, který připravuje Forbes ve spolupráci se společností Visa, je to realita příštích let.

O tématu AI agentů si povídali František Jungr, produktový šéf platební společnosti Visa pro střední východní Evropu, s Jitkou Haubovou COO a členkou představenstva Komerční banky.

Češi přitom už dnes patří mezi světové lídry v bezkontaktních platbách. Téměř sto procent digitálních transakcí probíhá bez PIN kódu, máme unikátní síť bankomatů ovládaných mobilem a nebojíme se platit hodinkami či QR kódy.

„Češi milují novinky. Platby telefonem, hodinkami, QR kódem. To není nikde jinde ve světě bežné, ale u nás už to je standard,“ potvrzuje Jitka Haubová z Komerční banky. Otevřenost vůči inovacím naznačuje, že adaptace na další AI revoluci může být v Česku rychlá.

Když robot nakupuje za vás

Umělá inteligence přitom už dnes pomáhá s výběrem zboží, bankám a platebním společnostem už dlouhá léta detekuje podvodné transakce a analyzuje naše nákupní chování. Další krok představuje aktivní nakupování – AI agenti budou schopni připravit nabídku, navrhnout výběr, uložit platební údaje a po schválení uživatelem celý nákup dokončit.

„Místo toho, aby vám nástroj řekl, jděte na stránky prodejce, tak on na ně půjde za vás a nákup uskuteční,“ vysvětluje František Jungr z Visa novou generaci umělé inteligence, která dokáže aktivně nakupovat. „Jako Visa do toho přinášíme platební moment celého procesu,“ dodává.

Vize blízké budoucnosti jsou fascinující. AI agent zvládne připravit celou dovolenou včetně rezervace hotelu, pronájmu auta i kompletního itineráře. Stačí potvrdit platbu.

„Agent za vás může připravit celý nákup, vy jen potvrdíte platbu. Pokud se mezitím cena změní, agent nákup pozastaví a zeptá se vás, jestli je nová cena v pořádku,“ dodává Jungr.

Tři desetiletí algoritmů

Pro finanční instituce a platební společnosti přitom strojové učení, algoritmy či AI zdaleka nepředstavují novou věc. „Děje se to už tak třicet let Každý den analyzujeme a skórujeme miliony až miliardy transakcí, které probíhají na kartách. Respektive ne my, ale umělá inteligence. Novinka je to, co zažíváme jakožto koncoví uživatelé,“ říká Jungr.

V menším měřítku než globální obr Visa to sleduje i tuzemská Komerční banka. „Máme v systému 250 pravidel, které sledují, kde a jak klienti nakupují. AI nám pomáhá predikovat chování a zároveň chránit klienty, pokud se chování výrazně odchýlí,“ popisuje Haubová.

Umělá inteligence už také dnes pomáhá s výběrem zboží. „Obchodníci analyzují naše chování a na základě historie nám nabízejí konkrétní výrobky. AI nám nabídne model, který bude predikovat a doporučovat přesně to, co pravděpodobně chceme,“ připomíná František Jungr.

Jednodušší platby také už dnes vedou k impulzivnějšímu nakupování a s nástupem AI agentů se to může ještě prohlubovat. Proto je důležité rozvíjet finanční gramotnost a nastavovat správné mantinely. „Důležité proto je, aby AI pomáhala i s nastavením limitů a přemýšlením nad výdaji,“ nabádá Haubová.

AI třeba dokáže upozornit, že jsme tento měsíc utratili za restaurace dvakrát více než loni touhle dobou, případně připomenout, že za měsíc je potřeba koupit kočce granule. Může fungovat jako takový osobní finanční poradce, který upozorňuje na překročené limity nebo připomíná zapomenuté předplatné.

Co to je Visa Intelligent Commerce a kdy dorazí do Česka? Jsou hranice, za které AI agenty nikdy nepustíme? Budou výhody AI agentů dostupné všem, nebo půjde o luxus pro technicky zdatné? Jak AI mění nákupní chování a využívání služeb? Ovlivní agenti naše emoce při nakupování? A ochrání nás před nadměrným utrácením? Nejen o tom je řeč v novém díle podcastu Money Movements, který připravuje Forbes ve spolupráci se společností Visa.