Spíše zajímavost, nikoli nezbytný nástroj. Tak se většina Čechů dívá na nástroje umělé inteligence (AI). Alespoň tedy podle nové studie, kterou si nechala vypracovat globální technologická společnost Qinshift ze skupiny miliardáře Karla Komárka.
Tahle země není pro starý. Vztáhneme-li název známého románu od Cormaca McCarthyho na říši umělé inteligence, lze jím jeden z pilířů průzkumu parafrázovat. Podíl, ale i přístup mladší a starší generace k užívání AI je totiž značně rozdílný.
Vyjádřeno v číslech, zkušenost s AI má přibližně polovina české populace (47,8 procenta), mezi lidmi do 29 let je to ale 67 procent.
„Výrazně větší podíl aktivních uživatelů v mladší generaci pro nás přirozeně tak překvapivý nebyl. Co ale zaujalo, je přístup starší generace. Ta na jednu stranu využívá umělou inteligenci méně, ale zároveň považuje za mnohem důležitější spolehlivost jejích výsledků,“ vysvětluje Martin Paták, šéf testingu společnosti Qinshift.
Zatímco u mladší generace si výsledky neověřuje pouze 7,2 procenta lidí, celá polovina seniorů nad šedesát let neprověřuje správnost výstupů, které jim AI poskytne, vůbec.
„Pouze velmi malá část starší generace tuší, že jsou výstupy modelů AI nějakému testování vystaveny. Senioři pravděpodobně vnímají umělou inteligenci jako mnohem mocnější a samostatnější entitu než mladí, kteří mají tendenci vidět její působení kritičtěji,“ míní Paták.
Z průzkumu lze dále vyčíst, že do 48 procent celkových uživatelů AI jsou zahrnuti všichni, kdo ji aspoň někdy v životě vyzkoušeli, avšak jen velmi malý zlomek (3,5 procenta) používá AI pravidelně čili denně.
Průzkum se ptal též na to, jak důležitá je spolehlivost výsledků AI. Více než tři čtvrtiny (75,8 procenta) respondentů považuje za zásadní, aby aplikace využívající AI – kupříkladu virtuální asistenti nebo navigace – poskytovaly správné a relevantní odpovědi.
Pokud jde o profesní oblasti, ve kterých je přesnost AI podle Čechů nejvíc klíčová, dotázaní nejčastěji zmiňovali zdravotnictví (37,2 procenta), zákaznický servis (20,3 procenta) a vzdělávání (16,3 procenta). Autonomní dopravu považuje možná vcelku překvapivě za nejdůležitější pouze 8,1 procenta respondentů.
Šedesát procent dotázaných nemá správné informace o tom, jak to s testováním AI je. Skoro polovina (45,3 procenta) vůbec netuší, zda k testování dochází a 14,2 procenta lidí si dokonce myslí, že k němu nedochází vůbec.
Na efektivitu AI bude čím dál větší tlak.
Přes 42 procent podporuje nějakou formu regulace umělé inteligence v rámci konkrétních oborů, v nichž je používána. Dvě pětiny dotázaných by uvítaly zavedení mezinárodně platných standardů.
Průzkum provedla agentura Stem/Mark a zúčastnilo se ho 508 respondentů ve věku osmnáct až 64 let. Pro zadavatele průzkumu byly výsledky podstatné, poněvadž Qinshift je globální technologická společnost ze skupiny KKCG miliardáře Karla Komárka, který svůj byznys i osobní zájem do značné míry opírá o AI.
Zaměření Qinshiftu ke všemu spočívá v pomoci dalším subjektům s digitální transformací byznysu, takže nutně a čím dál víc s umělou inteligencí interaguje.
„Na efektivitu AI bude čím dál větší tlak,“ řekl před časem v rozhovoru pro Forbes Petr Štros, jeden z největších IT vizionářů skupiny KKCG. „Jako s příchodem a masivním rozšířením internetu vzniklo mraky různých aplikací a firem, to stejné přinese AI. Přihoďte k tomu novou infrastrukturu typu kvantových počítačů, a když tohle vše dáte do mixéru, čeká nás hodně zajímavá jízda,“ dodal Štros.