Čistý bílý čtverec. A holubice míru v popisku. Takový je poslední příspěvek na sociálních sítích koncernu Kering. Mezitím spadly jeho akcie o pět procent, stejně jako akci LVMH. Nejluxusnější módní dům Hermés se propadl o tři procenta.

Starat se o to, jak draze a šik jsme oblečeni, působí v kontextu války na Ukrajině nemístně, pokud tedy nejste Ramzan Kadyrov. Putinův spojenec měl dávat rozkazy svým bojovníkům v obuvi od italského renomovaného módního domu v hodnotě 33 tisíc korun.

Segment s luxusním zbožím momentálně zažívá dva roky od vypuknutí pandemie další ránu. Není ale tak významná, jak by se mohlo zdát, protože ruská klientela tvoří podle analytiků společnosti Bernstein jen pět procent z celkového trhu.

Celková nestabilita a obavy z eskalace konfliktu nejsou ale nejlepšími okolnostmi pro nákup prémiového oblečení a doplňků. Ekonomická krize, která může ve Spojených státech a Evropě v důsledku Putinova tažení nastat, podle společnosti Bernstein dokáže zpomalit růst segmentu s luxusní módou.

Ten se naposledy otřásl v srpnu loňského roku, kdy čínská vláda představila svůj plán na regulaci ekonomiky.

Na konci minulého týdne se ale nejvíc – celkově o sedm procent –, propadly akcie Compagnie Financière Richemont, což je mateřská společnost klenotnických gigantů Cartier a Van Cleef & Arpels. Podle analytiků z Bernstein je to proto, že zatímco LVMH a Kering nabízejí aspirační zboží pro střední třídu, Compagnie Financière Richemont cílí na tu nejbohatší.

Figuruje zde také psychologický faktor: i velmi movitá klientela se nechce v těžkých válečných časech promenovat v okázalých klenotech.

Bernard Arnault z LVMH si nebezpečí Putinovského tažení pro svůj byznys velmi dobře uvědomoval už na začátku minulého týdne. Během otevření dvou nových ateliérů značky Louis Vuitton v Paříži prohlásil: „Jsme snad na konci ekonomické krize. Doufejme, že teď nás nečeká ta geopolitická.“

Během několika týdnů se měl konat také Mercedes-Benz Fashion Week Russia. Pozvání přijala řada mezinárodních hostů, ale ačkoli web a sociální sítě celé akce nehovoří o jakékoli změně, je už nyní jasné, že se jej minimálně návštěvníci ze zahraničí nezúčastní.