Před dvanácti lety prodal Jan Rozlivka svůj prosperující logistický byznys, aby ho krátce nato odkoupil zpět. Dnes jeho Mailstep roste pod křídly jednoho z nejbohatších Čechů a Rozlivka teď z fulfillmentového gigantu definitivně odchází budovat rodinný byznys a létat. 

Na okraji louky se ozývá hluboké hučení, uprostřed úzkého asfaltového pruhu se leskne kovový povrch letadla, od něhož se odrážejí sluneční paprsky. Malý stroj burácí, vzduch vibruje. Hučení motoru sílí a rozléhá se kokpitem, stroj se začíná pohybovat podél trávy a zrychlovat, letadlo triumfálně burácí a odlepuje se od země.

Stroj prudce stoupá k nebi, každý obrat a vývrtka mě tlačí do sedadla s ohromující silou, gravitace se mění s každým manévrem. Právě tady, v nebesích nad hangárem dvě stě kilometrů východně od Prahy, je Jan Rozlivka ve svém živlu.

Právě tady totiž dvaapadesátiletý podnikatel od roku 2002 – kdy se stal českým reprezentantem v letecké akrobacii – trénuje, právě tady dnes pětinásobný mistr republiky a dvojnásobný mistr světa učí nejmladší generaci létat. Do výšek však dříve zamířil i v byznysu.

Firmu na distribuci balíků založil na začátku devadesátých let, aby si vydělal na svůj nákladný letecký koníček. Dnes je z Mailstepu jeden z největších hráčů v oblasti takzvaného fulfillmentu, tedy služeb pro e-shopy, kterým zajišťuje kompletní logistiku od skladování produktů až po jejich doručení zákazníkům, s pobočkami napříč Evropou.

Před třemi lety v Mailstepu koupil prostřednictvím svého investičního vehiklu Emma Capital majoritní podíl miliardář Jiří Šmejc a spolu s Rozlivkou si dali za cíl udělat z Mailstepu logistického hráče, jehož bude znát celá Evropa. Zakladatel si ve firmě ponechal původně třicetiprocentní podíl, později desetiprocentní, teď odchází zcela.

„Zůstávám jako přítel stojící opodál,“ směje se Rozlivka. Honza Rozlivka se se svou ženou Radkou rozhodl, že se uchýlí do ústraní, přestane vystupovat v médiích a příběh Mailstepu nechá žít vlastním životem. Forbesu se na téma firmy rozhodl dát zřejmě poslední rozhovor.

Výšková budova na rohu 23. ulice, Fifth Avenue a Broadwaye na Manhattanu je považována za jeden z prvních mrakodrapů v New Yorku. Takzvanou Flatiron Building navrhla dvojice chicagských architektů ve stylu Beaux-Arts, impozantní fasáda z vápence a glazované terakoty se nese do výšky do té doby nevídaných 87 metrů.

„Tuhle budovu by bylo fajn koupit,“ vyslovuje Rozlivka velmi specifické přání jako odpověď na otázku, kam bude směřovat své síly po odchodu z Mailstepu. Tahle myšlenka jej napadla teprve před několika měsíci, když se kolem stavby procházel po Manhattanu a jeho postupný odchod z firmy byl už dávno zpečetěný.

Forbes Digital Premium