Mohlo by se zdát,
že dnešní doba velkým investicím do hotelů nepřeje. Majitelé
pražského Alcronu to ale vidí podstatně jinak a pustili se do
rozsáhlé renovace celého hotelu, který letos slaví devadesát
let své existence.
Do projektu, který má být hotov letos před Vánocemi, napumpuje vídeňská rodinná firma WSF Group v přepočtu zhruba půl miliardy korun. Na jejím konci nebudou jen kompletně zrenovované pokoje (ve stejném počtu jako jsou nyní), hotelové lobby nebo restaurace – přibude i kavárna, obchod s designem a také zbrusu nová střešní terasa s několika bary.
Nové bude i samotné jméno hotelu, který je jen pár kroků od pražského Václavského náměstí. Místo tradičního Alcronu, který vznikl spojením prvních písmen architekta a hoteliéra Aloise Krofta, ponese jméno Almanac X Prague.
„Před několika lety jsme se rozhodli, že hotely nebudeme jen vlastnit, ale i řídit – a že proto rozjedeme i svou značku,“ vysvětluje Tina Haselbacher, proč rodinná firma WSF Group, kterou na začátku 90. let založili její rodiče, změní jméno slavného pražského hotelu.
„Nechceme ale jméno Alcron úplně zapomenout. Z rozhovorů s místními jsem poznala, že je toto jméno silně spojené se špičkovou gastronomií, a tak ho určitě budeme chtít v rámci hotelu i dál pěstovat,“ dodává žena, která už pod značkou Almanac vybudovala a vede hotel v Barceloně.
V budoucnu by se tak jméno Alcron zřejmě mohlo vázat k hotelové restauraci. Další dva hotely, které ještě renovace a nové jméno čeká, vlastní WSF Group ve Vídni a v Záhřebu.
Během renovace, která se rozběhla na začátku ledna, zůstane hotel v provozu. Tři vrchní patra hotelu jsou již vyklizená a začíná se s jejich přestavbou. Dopady pandemie renovaci paradoxně nahrávají, ačkoli se s jejím plánováním začalo už před čtyřmi lety.
„Covid pro nás není tak negativní, protože uzavřením části hotelové kapacity nepřijdeme o tolik byznysu. Naopak tohle načasování dává pro renovaci smysl,“ vysvětluje Haselbacher. Nyní je uzavřena asi polovina hotelových pokojů, a až budou hotové, přijde na řadu polovina druhá.
Design interiérů i nových prostor, jako je zmíněná kavárna nebo střešní terasa, mají na starosti týmy ze Španělska a Česka. Na jedné straně to jsou interiéroví designéři Tres Cinco Uno, kteří už odvedli práci na Almanacu v Barceloně. V Česku pak majitelé úzce spolupracují se studiem Marani.
„Cílem je přinést svěží moderní design, ale také chceme ctít českou architekturu a styl art deco hotelu a ochránit historické dědictví této unikátní budovy,“ dodává Tina Haselbacher. Coby vystudovaná architektka se ostatně sama aktivně podílí na dialogu mezi oběma týmy architektů, i na tvorbě výsledné podoby pokojů a ostatních interiérů.
Vyzdvihnout chce například původní onyxový krb, který je v lobby hotelu a bude vizuálně propojen s onyxovými lampami na pokojích. Do výsledku renovace nebudou promlouvat jen čeští architekti, ale má být i odrazem tvorby českých nábytkářů a designérů.
„Chceme být autentičtí a spojení vždy s danou zemí, proto budeme nábytek odebírat od českých firem,“ dodává Haselbacher.
Že není podnikání Haselbacherových v Česku jen krátké vzplanutí, potvrzuje i jejich spojení s Alcronem od poloviny devadesátých let. Právě tehdy začal patriarcha Herbert Haselbacher, původně profesionální basketbalista a rakouský reprezentant, podnikat v hotelnictví a Alcron v roce 1995 koupil.
Dnes je z WSF Group skutečně rodinný podnik: kromě rodičů zakladatelů v něm působí právě i Tina s bratrem a další příbuzní. Rodinný přístup se pak promítá i do dlouhodobého plánování a postoje k projektům, které skupina vlastní.
V Česku už proto po Alcronu, ze kterého bude koncem roku Almanac X Prague, chystá WSF Group další velký hotel.