skip to main content
E-commerce

Allegro dokončilo akvizici Mall Group a WE|DO. Šéf Mallu se posouvá do vedení polského obra

Sedmdesát milionů potenciálních zákazníků, 135 tisíc obchodníků ze střední a východní Evropy a maloobchodní trh v hodnotě 240 miliard eur, tedy v přepočtu až 5,9 bilionu korun. Takový potenciál má dnes polský e-commerce obr Allegro po pátečním oznámení, že po pěti měsících dokončil akvizici stoprocentních podílů českých firem Mall Group a WE|DO.

Nejpopulárnější nákupní platforma v Polsku a jeden z deseti největších internetových obchodů na světě už v listopadu oznámil koupi obou firem za dohromady 881 milionů eur, v přepočtu dle aktuálního kurzu zhruba 24,5 miliardy korun. Prodávajícími byly skupiny PPF, EC Investments Daniela Křetínského a Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.

Máme v úmyslu vytvořit evropského šampióna

„Máme v úmyslu vytvořit evropského i regionálního šampiona,“ uvedl šéf Allegra Francois Nuyts během čtvrteční telekonference s evropskými novináři, která se věnovala dění v zemích, kde Allegro působí. Tedy v Polsku, Česku, Slovensku, Maďarsku, Slovinsku a Chorvatsku. Aktuální akvizice by měla zdvojnásobit její tržní zásah.

Allegro, které je kotované na varšavské burze a loni mu samotnému vzrostly tržby o třetinu na v přepočtu téměř 29 miliard korun, patří nyní v Evropě mezi tři největší marketplace platformy. Vedle Allegra stojí německý Ebay a celému trhu dominuje americký Amazon druhého nejbohatšího muže planety Jeffa Bezose.

Vzhledem k růstovým plánům Allegra tak bude do budoucna zajímavé sledovat souboj americké a zdejší regionální skupiny. 

„Naším cílem je stát se jedničkou v online nakupování ve všech zemích, kde skupina působí, a to i díky pokročilým nástrojům pro obchodníky, které nám umožňují nabídnout nejširší nabídku za nejvýhodnější ceny,“ netají se ambicemi Nuyts a dodává, že „to rozhodně nebude konec příběhu“.

„Zatímco Allegro je šampion v oboru marketplace, my máme dlouhodobě dobré a silné vztahy s dodavateli, nabízíme přístup k rozsáhlé infrastruktuře a last-mile řešením v zemích, kde působíme,“ říká k transakci generální ředitel Mall Group Jan Hanuš.

Reklama
CEO Mall Group Jan Hanuš

Hanuš se s akvizicí navíc posouvá do představenstva polské skupiny. „Pozice Jana Hanuše se z CEO mění na výkonného ředitele Mall Group. Nově se také připojuje k dosavadnímu představenstvu Allegra a bude přímo reportovat šéfovi skupiny Francois Nuytsovi,“ řekla Forbesu mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.

Základy Mall Group položil před osmi lety internetový podnikatel a zakladatel skupiny Rockaway Jakub Havrlant, když v Česku začal skupovat e-shopy. Skupina se rozrostla do devíti zemí, ovšem dlouhou dobu bojovala se ziskovostí. 

Z posledně zveřejněných čísel za fiskální rok 2021, tedy od 1. dubna 2020 do 31. března 2021, vygenerovala tržby ve výši 20,7 miliardy korun a její zisk EBITDA vůbec poprvé v historii skončil v černých číslech. O rok dříve prodělala 1,7 miliardy korun.

Spojení obou e-commerce firem je významným milníkem v rámci mezinárodní expanze polské skupiny. K té je ale potřeba i zajištění logistiky. Proto Poláci zároveň s Mallem koupili i českou logistickou společnost WE|DO.

„WE|DO se tímto partnerstvím otevírá prostor pro další rozvoj. Získáváme mimo jiné přístup k finančním, servisním i logistickým zdrojům,“ říká u příležitosti dokončení akvizice šéf firmy Daniel Mareš. „Věřím, že se otevírá nová kapitola plná příležitostí nejen pro naše klienty, ale i pro naše zaměstnance a více než tři stovky kurýrů,“ dodal.

WE|DO momentálně nabízí doručení do 1200 výdejních míst a více než stovky výdejních boxů. Obě české firmy se transakcí dostaly pod střechu jedné skupiny, ve které už jsou v jednotlivých zemích jiné známé regionální značky jako slovinská platforma Mimovrste, český prodejce elektroniky CZC.cz, polský cenový srovnávač Ceneo, polský prodejce eBilet a samozřejmě polský marketplace Allegro.