Před pětadvaceti lety začal v amsterodamském suterénním obchůdku příběh, který se stal globálním fenoménem. Raymond Cloosterman společností Rituals překalibroval tep luxusu a wellbeingu, přičemž každodenní rutinu a produkty proměnil v nástroje pro dekadentní a smyslné rituály.

Podanou pravicí třese pevně, rozhodně a přitom s veškerou galantností pravého gentlemana. Pokyne k sametovým křeslům hotelu De L’Europe. V padesátých letech minulého století ho navštěvoval Alfred Heineken, zamiloval se do místní monumentální budovy a sofistikované atmosféry a nakonec se ho rozhodl koupit, čímž se De L’Europe stal prvním a jediným luxusním rodinným hotelem v Amsterodamu.

Kvůli holandskému pivu tu však nesedíme.

Setkáváme se den po velkolepé oslavě pětadvacátého výročí značky Rituals. Tu Raymond Cloosterman založil v roce 2000 a dnes je jednou z nejznámějších a rychle rostoucích evropských firem v oblasti kosmetiky a produktů pro domácí pohodu.

Vždy tomu tak ale nebylo.

Když odešel z vrcholového postu v Unileveru, netušil, co ho čeká. „Prvních deset let bylo mimořádně těžkých,“ přiznává vysoký muž v dobře střiženém obleku. Charismatický šedesátník působí vyloženě sofistikovaně. I o těch nejtěžších chvílích vypráví s nenucenou jistotou a přátelským úsměvem. Atmosféru navíc dokresluje vůně, která se vznáší ve vzduchu a takřka objímá.

Je samozřejmě z jeho „dílny“, značky, která má přes tisíc obchodů ve více než čtyřiceti zemích. Nebyl na to sám. Před čtvrtstoletím se v tlumeně osvětleném prostoru podél kanálů s pochybným telefonním signálem sešli čtyři přátelé s jednoduchým posláním.

Dále se dočtete:
  • Co Raymonda Cloostermana inspirovalo k založení Rituals?
  • Jak budoval vztah se zákazníky před 25 lety?
  • Proč o business modelu Rituals psaly holandské univerzity?
  • Co si myslí o tom, že Česko je nejsilnější trh značky Rituals?
  • Jak často se chodí anonymně koukat do obchodů?
Forbes Digital Premium