Před pětadvaceti lety začal v amsterodamském suterénním obchůdku příběh, který se stal globálním fenoménem. Raymond Cloosterman společností Rituals překalibroval tep luxusu a wellbeingu, přičemž každodenní rutinu a produkty proměnil v nástroje pro dekadentní a smyslné rituály.
Podanou pravicí třese pevně, rozhodně a přitom s veškerou galantností pravého gentlemana. Pokyne k sametovým křeslům hotelu De L’Europe. V padesátých letech minulého století ho navštěvoval Alfred Heineken, zamiloval se do místní monumentální budovy a sofistikované atmosféry a nakonec se ho rozhodl koupit, čímž se De L’Europe stal prvním a jediným luxusním rodinným hotelem v Amsterodamu.
Kvůli holandskému pivu tu však nesedíme.
Setkáváme se den po velkolepé oslavě pětadvacátého výročí značky Rituals. Tu Raymond Cloosterman založil v roce 2000 a dnes je jednou z nejznámějších a rychle rostoucích evropských firem v oblasti kosmetiky a produktů pro domácí pohodu.
Vždy tomu tak ale nebylo.
Když odešel z vrcholového postu v Unileveru, netušil, co ho čeká. „Prvních deset let bylo mimořádně těžkých,“ přiznává vysoký muž v dobře střiženém obleku. Charismatický šedesátník působí vyloženě sofistikovaně. I o těch nejtěžších chvílích vypráví s nenucenou jistotou a přátelským úsměvem. Atmosféru navíc dokresluje vůně, která se vznáší ve vzduchu a takřka objímá.
Je samozřejmě z jeho „dílny“, značky, která má přes tisíc obchodů ve více než čtyřiceti zemích. Nebyl na to sám. Před čtvrtstoletím se v tlumeně osvětleném prostoru podél kanálů s pochybným telefonním signálem sešli čtyři přátelé s jednoduchým posláním.
Dále se dočtete:
- Co Raymonda Cloostermana inspirovalo k založení Rituals?
- Jak budoval vztah se zákazníky před 25 lety?
- Proč o business modelu Rituals psaly holandské univerzity?
- Co si myslí o tom, že Česko je nejsilnější trh značky Rituals?
- Jak často se chodí anonymně koukat do obchodů?