Nic neroste do nebe. I samotný Ikarus byl natolik sebevědomý, že jeho křídla nakonec rozpálily žhavé sluneční paprsky. Stejně tak při pohledu do historie najdeme pozoruhodně dlouhý seznam firem, které o svoji zdánlivě neotřesitelnou výsadní pozici přišly a ztratily se v propadlišti dějin. Společným jmenovatelem je podcenění inovací, strach ze změny či nešikovné akvizice. Dal jsem proto dohromady desítku nejzajímavějších případů velkých pádů. 

Kodak

O každé firmě by se dala sepsat případová studie, ale symbolem nepředstavitelného úpadku je Kodak. Sousloví Kodak Moment původně znamenalo zachycení momentu ve fotografii, ale nakonec dostalo zcela jiný význam. Ilustruje náhlý pád a křehkost jakéhokoli giganta.

Firma excelovala v klasickém filmu, a i když sama vynalezla digitální fotoaparát již v roce 1975, technologii nevnímala jako zlomovou. Ba co víc, nezačala ji prodávat, aby neohrozila ziskový filmový byznys. Chřadnutí bylo postupné, započalo v devadesátých letech v časech osmdesátiprocentního tržního podílu v Americe.

V roce 1995 společnost vykázala tržby 16 miliard dolarů a pak už se vše sunulo jako z filmového kopce. Firma nezachytila trend digitální fotografie a fotoaparátů, které stejně nakonec nahradily chytré mobily. Kodak zkrachoval v roce 2012 a ukončil tak svoji existenci, která se psala od roku 1892. 

Polaroid

Ve světě filmu byl výrazným hráčem i Polaroid, který se stal synonymem pro instantní fotografii. Firma dlouho trvala na své vizi, že fotografie vždy musí být tištěná. Marže z klasického filmu totiž byly natolik tučné, že se společnost bránila jakékoli změně. Příběh je obdobný jako s Kodakem. Firma věděla o digitální technologii, a dokonce v roce 1996 vyvinula svůj digitální fotoaparát, ale vzhledem k tehdejší nízké kvalitě rozlišení se neodhodlala k dalšímu kroku.

Polaroid i Kodak patřily v šedesátých letech mezi světovou technologickou špičku a mezi nejhodnotnější světové korporace. Polaroid zkrachoval v roce 2001, deset let poté, co dosáhl rekordních tržeb tři miliardy dolarů. Firmu zahubil strach z inovací. 

Xerox

info UKRAINE - 2021/03/26: In this photo illustration the Xerox logo is seen on a smartphone and a pc screen. (Photo Illustration by Pavlo Gonchar/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)

A do třetice popírání nástupu digitální technologie. Další firma, jejíž název se tentokrát stal synonymem pro kopírování, je Xerox. Firma byla natolik zamilována do svého tiskařského a kopírovacího byznysu, že podcenila technologický vývoj. Přitom Xerox byl první, kdo vyvinul s velkým předstihem před ostatními osobní počítač, ale vedení se neodhodlalo přetočit kormidlo. Firemní vize zůstala ukotvena mezi papírem a inkoustem. Dodnes prodává kopírky a tiskárny, tržby jsou však dlouhodobě v poklesu a maxima z roku 2011 jsou nedosažitelná.

Blockbuster

info NEW YORK - NOVEMBER 15: General view of the exterior of the Blockbuster store hosting a press conference announcing The Weinstein Company's deal with Blockbuster Inc. for exclusive rights to rent theatrical movies and direct-to-video titles on November 15, 2006 in New York City, New York. (Photo by Andrew H. Walker/Getty Images)

Všichni známe Netflix, ale jeho předchůdcem byl Blockbuster. Ostatně i Netflix rozjel svůj byznys jako zásilkovna DVD, jenže v tomhle odvětví díky svým prodejnám dominoval Blockbuster a v devadesátých letech měl až 65 milionů zákazníků.

Chybou v jeho zákaznickém přístupu bylo, že Blockbuster vydělával nejvíce na pokutách za pozdní vrácení. I proto se firma dlouho bránila změně obchodního modelu na předplatné, při kterém by logicky nemohla vybírat pokuty.

A zpočátku tahle sázka vycházela. Naproti tomu Netflix ve svých obtížných začátcích dokonce zaklepal na dveře svého konkurenta a sám se nabídl k akvizici za 50 milionů dolarů, Blockbuster však jeho zakladatele Reeda Hastingse vyhodil. Velká chyba. Zatímco Netflix v roce 2007 rozjel streaming a má dnes více než 200 milionů účtů, Blockbuster zkrachoval v roce 2010. 

Sears

info SAN BRUNO, CA - DECEMBER 02: Customers walk through the parking lot at a Sears store December 2, 2008 in San Bruno, California. Sears Holding Co. reported a a third quarter loss of 6 million or
.16 a share compared to a profit of million one year ago. (Photo by Justin Sullivan/Getty Images)