Každou dekádu spatří světlo světa nový žebříček nejlepších snímků všech dob. Sestavuje ho britský filmový magazín Sight and Sound a zajímavá je na něm nejen jeho poměrně dlouhá periodicita, ale i fakt, že ho sestavují profesionálové z oboru. 

Když Sight and Sound v roce 1952 publikoval první anketu a sama kinematografie byla stará ne více než padesát let, dali kritici odvážně první místo De Sicovu filmu Zloději kol, tehdy pouze čtyři roky starému snímku – a dnes by mnoho lidí tento slavný italský film zařadilo do první desítky. 

Do hlasování se v současném „ročníku“ zapojil rekordní počet hlasujících. Se svými favority přišlo hned 1639 kritiků, dramaturgů, archivářů a filmových akademiků ze všech koutů světa. Díky počtu hlasujících i jejich rozličnému kulturnímu zázemí nejenže vznikl trochu jiný seznam, než na který jsme zvyklí z klasických anket, ale zároveň první příčku obsadil pro mnohé zcela neznámý titul. 

Místo tradičních favoritů Občana Kanea či Vertiga se na vrchol dostal belgický snímek Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel. A v první stovce se vyjímá dokonce i český „zářez“, který sbor kritiků umístil na krásné osmadvacáté místo. Tipnete si rychle, o jaký film jde?

Jsou to v českých kinech právě opět promítané Sedmikrásky režisérky Věry Chytilové. 

Na seznamu ale najdete i klasické „kultovní“ snímky, které nikoho příliš nepřekvapí. Namátkou jmenujme Tenkrát na západě, Někdo to rád horké, Taxikář nebo třeba Osvícení. Z novější produkce se mezi léty osvědčené filmy probojovaly například horor režiséra Jordana Peelea Uteč!, Oscarem ověnčený Parazit nebo Mulholland Drive Davida Lynche. 

První desítku nejlépe hodnocených filmů, stejně tak jako celý žebříček, si můžete prohlédnout na seznamu níže. My jsme pro vás z výčtu vybrali filmy, jež mají nakoukané pravděpodobně jen filmoví fajnšmekři, ale které rozhodně stojí za to, abyste o ně rozšířili svůj repertoár. 

Raz dva

Snímek uznávaného tchajwanského režiséra Edwarda Yanga nahlíží do osudů jedné čínské rodiny. V centru vyprávění se ze čtyřčlenné středostavovské rodiny ocitají otec a dvě děti, zatímco matka zůstává stranou. Nedílnou součástí příběhu jsou tradičně i obřady: začíná se svatbou a končí se pohřbem. Pokud vás zajímá čínská kultura a rádi byste více nahlédli do tamního rodinného života, nemůžete najít lepší snímek. Mimochodem v roce 1999 okouzlil i celý festival v Cannes.

Dobrá práce

Třpytivost azurového pobřeží nedosáhne do pouštní krajiny, kde sídlí francouzská cizinecká legie. Téměř na konci světa se seržant Galoup snaží vycvičit jednotku nových vojáků. Obsese jedním mladým rekrutem se mu však stává osudnou. Snímek měl v Česku premiéru v rámci festivalu Mezipatra. 

Célina a Julie si vyjely na lodi 

Célina je kouzelnice, Julie knihovnice. Potkají se náhodou, spřátelí se, navzájem se svěřují a na útěku před skutečností se přestěhují do zvláštního, starého, poklidného domu, kde si představují nový neuvěřitelný život, plný dobrodružství. Až se realita začne pomalu vytrácet.

Portrét dívky v plamenech 

Bretaň, Francie, rok 1760. Talentovaná malířka Marianne dostane zadání odjet do panského domu na izolovaném ostrově a namalovat tam svatební portrét Héloise – mladé dívky z bohaté rodiny, která na přání své matky právě opustila klášter, aby se provdala do Milána. Héloise domluvenému manželství vzdoruje tím, že se odmítá nechat portrétovat, Marianne proto hraje roli najaté společnice a maluje svůj objekt po večerech zpaměti. Mezi oběma dívkami postupně roste vzájemná přitažlivost umocněná blížícím se koncem svobody.

Příběh z Tokia

Stárnoucí manželský pár přijíždí do Tokia navštívit své děti a vnoučata. Syn, který se stal lékařem, ani dcera, která provozuje kosmetický salon, ale na rodiče nemají čas. Zdrcený pár se po chvíli vrátí domů a jeden z nich zakrátko onemocní a zemře. Nyní je na dětech, aby se vydaly na cestu k rodičům.

Celý seznam nejlepších filmů poslední dekády podle magazínu Sight and Sound:

  • 95.–100. Uteč! (2017)
  • 95.–100. Frigo na mašině (1926)
  • 95.–100. Černoška z… (1965)
  • 95.–100. Tropická nemoc (2004)
  • 95.–100. Tenkrát na západě (1968)
  • 95.–100. K smrti odsouzený uprchl (1956)
  • 90.–94. Madame de… (1953)
  • 90.–94. Gepard (1963)
  • 90.–94. Povídky o bledé luně po dešti (1953)
  • 90.–94. Raz dva (1999)
  • 90.–94. Parazit (2019)
  • 88.–89. Chungking Express (1994)
  • 88.–89. Osvícení (1980)
  • 84.–87. Histoire(s) du Cinéma (1988)
  • 84.–87. Bláznivý Petříček (1965)
  • 84.–87. Duch úlu (1973)
  • 84.–87. Modrý samet (1984)
  • 78.–83. Célina a Julie si vyjely na lodi (1975)
  • 78.–83. Otázka života a smrti (1946)
  • 78.–83. Moderní doba (1936)
  • 78.–83. Jasný letní den (1991)
  • 78.–83. Satanské tango (1994)
  • 78.–83. Sunset Boulevard (1950)
  • 75.–77. Správce Sanšo (1954)
  • 75.–77. Imitation of Life (1959)
  • 75.–77. Cesta do fantazie (2001)
  • 72.–74. Můj soused Totoro (1988)
  • 72.–74. Cesta po Itálii (1954)
  • 72.–74. Dobrodružství (1960)
  • 67.–71. Metropolis (1927)
  • 67.–71. Všichni možní sběrači a já (2000)
  • 67.–71. Červené střevíčky (1948)
  • 67.–71. Rampa (1962)
  • 67.–71. Andrej Rublev (1966)
  • 66. Návrat hyeny (1973)
  • 63.–65. Casablanca (1942)
  • 63.–65. Třetí muž (1949)
  • 63.–65. Mafiáni (1990)
  • 60.–62. Dcery prachu (1991)
  • 60.–62. Moonlight (2016)
  • 60.–62. Sladký život (1960)
  • 59. Bez slunce (1982)
  • 54.–58. Sherlock Jr. (1924)
  • 54.–58. Byt (1960)
  • 54.–58. Křižník Potěmkin (1925)
  • 54.–58. Blade Runner (1982)
  • 54.–58. Pohrdání (1963)
  • 52.–53. News from Home (1976)
  • 52.–53. Strach jíst duše (1974)
  • 50.–51. Piano (1992)
  • 50.–51. Nikdo mě nemá rád (1959)
  • 48.–49. Wanda (1970)
  • 48.–49. Slovo (1955)
  • 45.–47. Na sever Severozápadní linkou (1959)
  • 45.–47. Bitva o Alžír (1966)
  • 45.–47. Barry Lyndon (1975)
  • 43.–44. Zabíječ ovcí (1977)
  • 43.–44. Stalker (1979)
  • 41.–42. Rašómon (1950)
  • 41.–42. Zloději kol (1948)
  • 38.–40. Okno do dvora (1954)
  • 38.–40. Někdo to rád horké (1959)
  • 38.–40. U konce s dechem (1960)
  • 36.–37. Vrah mezi námi (1931)
  • 36.–37. Světla velkoměsta (1931)
  • 35. Žalozpěv stezky (1955)
  • 34. Atalanta (1934)
  • 31.–33. Psycho (1960)
  • 31.–33. Zrcadlo (1975)
  • 31.–33. Osm a půl (1963)
  • 30. Portrét dívky v plamenech (2019)
  • 29. Taxikář (1976)
  • 28. Sedmikrásky (1966)
  • 27. Šoa (1955)
  • 25.–26. Lovcova noc (1955)
  • 25.–26. A co dále, Baltazare (1966)
  • 24. Jednej správně (1989)
  • 23. Playtime (1967)
  • 21.–22. Pozdní jaro (1949)
  • 21.–22. Utrpení Panny orleánské (1927)
  • 20. Sedm samurajů (1954)
  • 19. Apokalypsa (1979)
  • 18. Persona (1966)
  • 17. Detail (1989)
  • 16. Odpolední osidla (1943)
  • 15. Pátrači (1956)
  • 14. Cléo od pěti do sedmi (1962)
  • 13. Pravidla hry (1939)
  • 12. Kmotr (1972)
  • 11. Východ slunce (1927)
  • 10. Zpívání v dešti (1951)
  • 9. Muž s kinoaparátem (1929)
  • 8. Mulholland Drive (2001)
  • 7. Dobrá práce (1999)
  • 6. 2001: Vesmírná odysea (1968)
  • 5. Stvoření pro lásku (2000)
  • 4. Příběh z Tokia (1953)
  • 3. Občan Kane (1941)
  • 2. Vertigo (1958)
  • 1. Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel (1975)