Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní.

Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Německo šlape na brzdu. Sankce proti Rusku sice schvaluje, ale nesmí to moc bolet. Kancléř Olaf Scholz proto oznámil, že embargo na ruský plyn nepřipadá v úvahu.

Energie z Ruska je podle něj nezbytná pro každodenní život a není možné o ni ze dne na den přijít. „Proto je z naší strany vědomým rozhodnutím pokračovat v aktivitách obchodních podniků v oblasti dodávek energie z Ruska,“ řekl Scholz.

Proti zákazu dovozu ruského plynu je i německý ministr hospodářství za stranu Zelených Robert Habeck, podle kterého by to ohrozilo sociální soudržnost v zemi. Místo toho Němcům radí, aby sami omezili svou spotřebu energií. Do budoucna podle něj už nebude ospravedlnitelné, aby se v nových domech zavádělo plynové topení.

Ačkoli se Německo postavilo proti zákazu dodávek ruského plynu, z Moskvy děkovný dopis do Berlína nepřišel. Naopak Rusko pohrozilo, že kompletně zastaví dodávky plynu do Německa, které tam proudí plynovodem Nord Stream 1. Vysvětluje to jako reakci na německý zákaz fungování nového plynovodu Nord Stream 2.

Proti zákazu nebo omezení dodávek plynu, ale i ropy nebo uhlí z Ruska ostře vystupují němečtí průmyslníci. Podle nich by takový krok citelně poškodil německou ekonomiku. Třetina ropy a víc než polovina plynu spotřebovaných v Německu tam přichází právě z Ruska.

„Debaty o evropském energetickém embargu vůči Rusku jsou hra s ohněm,“ řekl prezident Německého svazu průmyslu Siegfried Russwurm. Takový krok by podle něj nakonec Evropu poškodil víc než samotné Rusko.

Bez aut

Kvůli válce na Ukrajině se v západní Evropě nevyrobí až jeden a půl milionu aut, která se původně plánovala. Počítá s tím prognóza do konce června, již přestavila Deutsche Bank.

Podle dalších odborníků bude tohle číslo nakonec sice nižší, ale i tak se bude pohybovat v řádech statisíců. Nejvíc to zasáhne německé automobilky, které už teď výrazně omezují výrobu. Chybí jim hlavně elektroinstalační systémy z Ukrajiny.

Například v závodech Volkswagenu v Drážďanech a Zwickau už výroba stojí, v BMW také od pondělí nejedou montážní linky v Mnichově a v dalších třech továrnách.