Finanční poradenství v Česku je veřejností dlouhodobě vnímáno spíš negativně. Podobnou zkušenost si z prvního setkání s finančním poradcem odnesl i Jakub Škrabánek. Později se rozhodl založit vlastní firmu s cílem zajistit svým klientům férový přístup, který u nás podle něho chybí.

O tom, kam se finanční poradenství může dále posouvat, jak poznat kvalitního poradce a jak aplikace Orbi lidem pomáhá lépe se orientovat ve světě financí, přišli do nejnovějšího dílu Forbes BrandVoice podcastu povídat Jakub Škrabánek (na fotce vpravo), šéf Orbi, a analytik finančních produktů Dušan Šídlo.

„Když se mi narodily děti, došlo mi, že bych si mohl zřídit životní pojištění. Tenkrát mě zaskočilo, že jsem si žádné nemohl sjednat online, tak jsem šel na doporučení kolegy z práce k finanční poradkyni,“ vzpomíná Škrabánek.

Schůzka trvala asi tři hodiny. „Vyptávala se mě na zbytečnosti a nakonec jsem odešel se dvěma životními pojistkami. Dvě jsou evidentně víc než jedna,“ směje se při zpětném ohlédnutí.

Samozřejmě každý finanční poradce je jiný. I v Česku je spousta těch, kterým na finančním zdraví klientů skutečně záleží a nechtějí jim za každou cenu prodat každý produkt ze své nabídky.

Hlavní problém je podle Dušana Šídla v tom, že jen hrstka z celkového počtu má zájem vzdělávat se nad rámec zkoušky, kterou vyžaduje stát. A ta by přitom měla být vzděláním minimálním.  

„Zkoušky na finančního poradce jsou dnes o něco složitější než v minulosti, ale stále to zdaleka není dostačující. Jeden finanční poradce řekl, že se to naučí i cvičená opice,“ uvádí Šídlo.

A připodobňuje zkoušky k cestě za získáním řidičského průkazu. „Zveřejněné jsou otázky i odpovědi, což znamená, že když finanční poradce absolvuje tuhle zkoušku, není to garance toho, že se jedná o kvalitního člověka. Tam by to vzdělání mělo začínat, nikoli končit,“ dodává. 

Proti tradičnímu fungování finančních poradců by do určité míry měla bojovat právě služba Orbi, která funguje jako komplexní propojení finančních produktů včetně pojistek, hypoték, investic i spoření. Větší důvěru by v tomto případě měl v klientech vzbuzovat fakt, že poradci v Orbi nemají žádné provize, ale fixní plat.

V čem dalším je služba Orbi jiná než tradiční finanční poradenství? Jak se liší od dalších podobných služeb na trhu? Změnily se nějak podmínky finančních poradců za posledních dvacet let? A podle čeho dokážu poznat kvalitního finančního poradce? Poslechněte si další díl Forbes BrandVoice podcastu.