Keynote, kterou Apple předvedl v pondělí, byla jedna z těch nejzajímavějších. Hlavně proto, že šla zcela jiným směrem než všechny předchozí. V tom dobrém i v tom zlém.

Apple roky pracuje na velice jednoduchém byznysmodelu. Dej do středu zákazníka a dodej mu hardware, software a služby. Ideálně všechny tyto komponenty (nebo alespoň ty klíčové) vyrob doma, měj je pod kontrolou a zajisti soukromí a bezpečnost.

Firma z Cupertina se zaměřila primárně na část služeb a neuvedla jediný technologický produkt, i když… Ale k tomu se ještě dostaneme.

Větší zaměření na služby dává smysl. Apple má silnou iOS a macOS platformu, v dnešní době s širokou nabídkou produktů různých úhlopříček displejů, různých cen a s několikaletou zpětnou podporou (to znamená, že i na pět let starém iPhonu si pustíte aktuální iOS). A vzhledem k tomu, že se chytré telefony dostaly do fáze běžné spotřeby a na obzoru není zásadní technologická změna, která by celý trh přepsala, je načase začít podíl příjmu přeorientovávat na služby. A Apple má po včerejšku v nabídce hned několik novinek pro své uživatele.

Mimochodem, všechny drobné technologické updaty, včetně bezdrátových sluchátek Airpods nebo iPadu mini, Apple vypustil před týdnem formou tiskových zpráv, aby pozornost médií byla zaměřena právě a jen na nové služby.

Apple News+

Aplikace News roky nabízí ručně vybrané články a zprávy z celého světa (u nás není dostupná) a Apple rozšiřuje její obsah o předplatné časopisů v podobě služby News+, kterou, pokud jste z USA či Kanady, můžete získat za necelých 10 dolarů měsíčně. Aktuálně se jedná téměř o 300 magazínů dostupných přímo v Apple zařízeních.

Apple tak mimochodem resuscituje myšlenku, kterou prezentoval Steve Jobs při uvedení prvního iPadu – časopisy v tabletu. V té době Apple používal aplikaci Newsstand, která se ale úplně neuchytila a před pár lety zmizela z iOS.

V případě News+ jde tedy o druhý pokus přinést tištěná média do svého ekosystému, tentokrát s lepší podporou. Důležité detaily – žádná reklama, žádné „trackování“ uživatele a přeprodej osobních dat. I doporučení dalších článků řeší Siri na lokální úrovni, nikoli na úrovni serveru. Nitka soukromí se táhla celým včerejším eventem.

Apple Card

Asi nejzajímavějším produktem bylo představení kreditní karty Apple Card – Apple se spojil s Goldman Sachs a MasterCard, aby svým uživatelům nabídl jednoduchou kreditní kartu s cashbackem (1–3 procenta), kategorizací plateb (o tu se stará umělá inteligence, tedy Siri), přímou podporou v aplikaci Zprávy přes Business Chat, a především bezpečností a soukromím.

Informace o transakcích má pouze uživatel a Goldman Sachs, která garantuje nepředávání detailů dál pro zpracování. Ani Apple neví, kde a kolik kartou platíte (pokud neplatíte v Apple Storu, kde vám nabízí tříprocentní cashback).

A kdyby se vám stalo, že byste vedle elektronické karty potřebovali i tu skutečnou, můžete mít titanovou verzi, jen s vaším jménem a logem Applu a MasterCard. Žádné jiné informace na kartě nenajdete, vše ostatní máte v aplikaci Wallet. Jde o jediný fyzický produkt, který Apple v pondělí uvedl, a pravděpodobně se jedná o nejkrásnější kartu, kterou si dnes můžete pořídit. Respektive až v létě. A jen v USA.

Právě karta dává Applu do budoucna velký prostor nenápadně přepsat další trh a přetvořit si ho po svém. Má vlastní síť výkonných počítačů (rozuměj iPhone), po celém světě, stále online. S výkonným procesorem. Aktuálním OS. Jak dlouho bude ještě Apple potřebovat klasické peníze?

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Apple Arcade

Svou hráčskou vizi Google představil před pár dny pod názvem Google Stadia. V podstatě jde o hry v cloudu, které jsou streamovány do uživatelských zařízení. Nepotřebují tedy tak super výkon, ale konektivitu.

Apple jde zcela opačnou cestou a za měsíční poplatek, který zatím neznáme, vám nabídne neomezené hraní na všech vašich Apple zařízeních nezávisle na tom, zda jste, či nejste online.

Samozřejmostí je snadný přechod z jednoho Apple produktu na další bez ztráty místa ve hře. Apple se zaměřuje na mobilní hry převážně z dílen indie studií a staví se do pozice kurátora, který chce zároveň vývoj her podporovat.

Všechny tituly na Apple Arcade budou dostupné pouze pro Apple platformu a nikde jinde si je nezahrajete. Podzim 2019 nám ukáže více a snad se tato služba bude týkat i nás.

Apple TV+

Uvedení vlastních televizních služeb bylo asi nejméně „Apple“ z celého představení. Jednak se Apple dostává do pozice, kdy více integruje služby, jako je HBO, Showtime, CBS a další, do své TV aplikace, která by měla být konečně v květnu dostupná i u nás. Apple tak nabízí videoobsah v rámci jedné aplikace. Což vlastně fungovalo i dříve, ale teď třeba nemusíte mít staženou aplikaci HBO, abyste mohli sledovat její obsah. Navíc bude od května TV apka dostupná i v televizích od Samsungu, Sony, Vizia či LG a dále v Roku a Amazon Fire TV. V té době by služba měla být dostupná i u nás. Mimochodem, Netflix součástí zmíněné aplikace není.

Oprah Winfrey při prezentaci služby TV+. Foto: Forbes.com

Zároveň Apple začíná tvořit svůj vlastní obsah v rámci modelu předplatného, které nese název Apple TV+. Tato část keynote byla hodně zaměřená na tvůrce a celebrity a i přes velká jména, jako jsou Steven Spielberg či Oprah, začala celá show ztrácet na tempu. Přestože došlo k představení několika pořadů, dokumentů a seriálů, a především umělců, kteří se k nové TV přidávají (Oprah Winfrey, Steven Spielberg, Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Octavia Spencer, J. J. Abrams, Jason Momoa, M. Night Shyamalan, Jon M. Chu a další), pořád není zřejmé, kolik služba bude stát a kdy přesně bude dostupná. Počítá se s podzimem 2019.

Směřování gigantu z Cupertina je asi zřejmé. Nabízet prémiové produkty za prémiovou cenu s veškerým komfortem, který se točí nejenom kolem designu samotných produktů, ale i kurátorství obsahu, Siri AI běžící přímo na produktech, nikoli v cloudu, a doporučující další obsah podle chutí uživatele. To vše s důrazem na soukromí a bezpečnost.

Apple více a více tlačí na strunu soukromí a staví sám sebe na druhou stranu barikády proti konkurenci – ať už té technologické typu Samsungu a Huaweie, která nabízí hardware v podobě chytrých telefonů, nebo té softwarové, jako je Google či Facebook. K tomu se přidává konkurence v oblasti služeb a obsahu, tedy Amazon nebo Disney.

O úspěchu bude rozhodovat ten, který je ve středu pozornosti veškerého snažení Applu – tedy uživatel. Bude chtít platit více a více za hardware, software a služby a udržet si soukromí, nebo vyhraje nižší cena a otevřenost u konkurence?