Americká společnost Apple se rozhodla ustoupit ve sporu s vývojáři a po dohodě s nimi umožní, aby tvůrci aplikací mohli přímo kontaktovat zákazníky a informovat je o jiných možnostech platby než přes virtuální obchod App Store, který patří Applu.

Technologický gigant to oznámil v tiskové zprávě. To je zásadní změna dosavadního postoje, protože Apple se tomu až donedávna bránil.

Apple tvůrcům aplikací zakazoval, aby zákazníky sami e-mailem kontaktovali a nasměrovali na jiné platební metody. Spor se vedl o výši poplatků, které tvůrci aplikací museli Applu odvádět za to, že mohou své aplikace nabízet přes jeho virtuální obchod.

Apple vybíral až 30 procent z hrubých tržeb, loni ale tento poplatek snížil na polovinu těm tvůrcům, kteří z prodeje nezískají více než milion dolarů.

Nyní mohou vývojáři využívat informace získané ve svých aplikacích, například e-mailovou adresu, ke komunikaci se zákazníky. Mohou jim tedy sdělit, jak za využívání aplikace platit jinak a levněji, než prostřednictvím platební brány Applu.

Změna přístupu je výsledkem urovnání hromadné žaloby, kterou na Apple podali vývojáři. Ti tvrdí, že Apple zmonopolizoval distribuci aplikací ve svém operačním systému iOS a nákupy v prostředí aplikace. Dosáhnul tak podle nich toho, že vývojáři jsou nuceni Applu odvádět neúměrně vysoké poplatky, poznamenal server CNBC.

Vedle tohoto sporu, který Apple urovnal, čelí firma značnému tlaku i kvůli tomu, aby změnila pravidla v obchodě App Store i výši poplatků, které vybírá za možnost umístit aplikaci ve svém virtuálním obchodě. Na Apple v tomto ohledu tlačí regulační orgány i zákonodárci po celém světě, zejména v klíčových regionech – v Evropské unii a ve Spojených státech.