Jedna z nejhodnotnějších společností světa představila na včerejší výroční developerské konferenci dlouho očekávaný nový hardware: headset mixující rozšířenou a virtuální realitu.
Posune firmu k tříbilionové valuaci, nebo je to tentokrát šlápnutí vedle? Jedno nelze Apple Vision Pro upřít, rozhodně dělá vlny. Od dob Apple Watch jde o první úplně novou hardwarovou kategorii, na poměry VR headsetů má zároveň závratnou cenovku. Především ale ohromí více než pět tisíci patentů a nadupaným hardwarem.
Přinese ale kýžené prodeje? Pokud ano, mohl by Apple zachránit skomírající byznys s metaverzem a uštědřit byznysovou lekci konkurenci – projekt brýlí pro rozšířenou realitu Google Glass z roku 2013 byl tržní propadák. Jaké ohlasy vyvolala „revoluční“ novinka Apple Vision Pro?
Jako první je tu reakce investorů. A ty pondělní představení moc nepřesvědčilo. Akcie se po oznámení propadly z ceny 184,9 dolaru za akcii na současných 179,6 dolaru. Reakce posluchačů konference na cenovku, pohybující se v přepočtu u osmdesáti tisíc korun, jsou také výmluvné.
Thomas Claburn z tradičně rýpavého britského technologického serveru The Register nicméně věří, že se produkt nakonec spíše uchytí. Apple však musí nejprve nabídnout užitečnou funkcionalitu a také v mezičase dostupnější variantu zákazníkům, pro které představuje současná cenovka dva měsíční platy.
Andrew Freedman ze serveru Tom’s Hardware, který je dnes ve světě hardwarových technologií považovaný téměř jako průmyslový benchmark, připomíná méně než poloviční cenu nejvyšší řady headsetu od společnosti Meta. Výkonově jsou sice zařízení Quest Pro a Vision Pro nesrovnatelná, ale jde také o různé generace produktů.
O úspěchu produktu s překvapivou cenovkou je přesvědčený Petr Mára, český investor, technologický evangelista a dlouhodobý fanoušek značky. „Apple se pár let zpátky podíval do své kuchařky, jak úspěšně uvést nový produkt, a přesně podle ní představil svou vizi pro mixovanou realitu,“ říká.
Inženýři a marketéři v Cupertinu se podle něho správně podívali na konkurenční produkty a vyhodnotili jejich největší slabiny.
„Hlavním problémem dnešních VR setů je izolovanost člověka, jste zavření ve své bublině. Proto Apple prezentuje Vision Pro jako mixovanou realitu, a proto přišel s displejem umožňujícím sociální kontakt s okolím. Díky tomu není potřeba brýle kvůli okolí sundávat, stejně jako sluchátka AirPods,“ vysvětluje Mára.
Za další slabou stránku dnešních virtuálních rozhraní považuje ovládání. „Apple nemá rád ovladače, stylusy a podobné doplňky, proto se Vision Pro ovládá pohledem,“ říká.
„Precizní sledování pohybu očí umožňuje vybrat položku v menu nebo objekt ve vašem okolím a letmým dotykem ukazováčku a palce – dvanáct kamer na brýlích gesto rozpozná – stačí volbu potvrdit. Chcete vyhledávat? Podívejte se na políčko pro vyhledávání a začněte mluvit…“
„Další brzdou VR je samozřejmě kinetóza, prostě se vám ve virtuální realitě dělá špatně, ale když najdete dostatečně kvalitní displeje a zkombinujete je s čipy, které dokážou zpracovat data senzorů a kamer a převést vám je dovnitř do brýlí, dostanete prostředí vypadající realisticky. A v něm vydržíte dlouho bez nevolnosti,“ popisuje Mára.
Apple podle něj na maximum vytěžil poslední roky vývoje, své další produkty, strojové učení, vlastní ekosystém a připravený obsah. „Neříkám, že virtuální a rozšířená realita jako trh uspěje hned, možná se dalších pět až deset let bude jednat o specializovaný trh, ale svého vítěze má už nyní,“ tvrdí dlouholetý fanoušek značky.
Jen mírně kritičtější pohled na věc přinesl také Nicholas Carlson z Business Insideru. „Odhalení produktu mi připomínalo sledování Steva Jobse při oznámení, které z planety Země vymazalo Blackberry a PalmPilot. Až na jednu věc – pořád je to jen headset a není jasné, jestli si někdo chce něco takového nasadit na obličej,“ varuje.
„BlackBerry byla korporace s masivní fanouškovskou základnou, než ji Apple převálcoval. Oculus oproti tomu vlastní jen velmi málo lidí. I když Apple v pondělí s Metou vytřel podlahu, akcie Zuckerbergovy společnosti klesly méně než akcie Applu,“ vrací nás z virtuálních světů do tvrdé reality.