S šéfem jedničky firemního stravování Vladimírem Staňkem jsme mluvili o gastroobchodu roku, problémech s českým masem i o tom, jak jeho „kuchaři ze závodky“ vozí medaile z mezinárodních soutěží. 

Nic byznysově většího se letos na českém gastrotrhu neudálo. V říjnu koupila společnost Aramark síť firemních kantýn Perfect Canteen a také Perfect Catering, brandy spojené s tváří známého kuchaře Filipa Sajlera. Prodávajícím byl Hopi holding a k akvizici došlo až po dlouhých námluvách. 

Česká pobočka amerického Aramarku je největší na českém trhu. Vladimír Staněk v jejím čele stojí už dvanáct let, a je tak nejdéle sloužícím CEO v rámci této společnosti, obchodované na newyorské burze. V rozhovoru pro Forbes se ale dívá hlavně dopředu.

Cílem Vladimíra Staňka není nic menšího než vybudovat zcela novou divizi prémiového stravování v regionech. 

V říjnu jste ohlásili velkou akvizici. Jak dlouho trvalo, než jste si s Hopi plácli? 

Jednání byla zajímavá, probíhala rok a půl a nějakou dobu předtím trvala ještě přesvědčovací fáze, kdy jsme původního vlastníka, kterým bylo Hopi, přesvědčovali o tom, že chce prodat. Teď už mohu říct, že to nebyl náš první pokus o koupi Perfect Canteen.

S Filipem Sajlerem a původními vlastníky jsme jednali ještě před covidem, byli jsme poměrně blízko dohodě, pak do toho bohužel vstoupila pandemie a vlastně bylo dobře, že firmu koupilo Hopi a pomohlo jí to období přečkat.

Nic většího se letos v gastru neudálo. Jak velká to pro vás byla investice?

Tak velká, jakou si můžeme dovolit. Pozitivní je, že jsme si ji zaplatili jako český Aramark ze svých peněz, a můžeme tak hned investovat do dalšího rozvoje. Před čtyřmi lety jsme úspěšně koupili stravovací divizi Sodexo a i díky tomu naši majitelé neváhali, když přišla příležitost koupit Perfect Canteen.

Cena je vyšší, než byla cena předchozí akvizice. Přesnou částku sdělovat nechci, ale je naprosto úměrná tomu, jaký potenciál v ní vidíme a jaký tým jsme koupili. 

Co akvizice Aramarku přinese? 

Koupili jsme společnost, která je v perfektním stavu a s vynikajícím týmem, který dál povede Filip Sajler. Ta společnost stojí jako naše samostatná svébytná dcera. Prvořadý úkol bude poskytnout jí prostředky a zázemí v regionech pro budoucí rozvoj. 

Obě značky Perfect Canteen i Perfect Catering si necháváme. Je to model, který Aramark v minulých letech úspěšně aplikoval například v Británii, kde máme značku Wilson Wale nebo společnost Grayson’s, které se zaměřují na stravování bílých límečků. Stejně tak superprémiový catering By Word Of Mouth v Londýně. V Německu podobně fungují společnosti Stockheim nebo GTB, která dělá velké festivaly. 

info Foto se souhlasem Aramark
Šéf společnosti Aramark podepisuje smlouvu, kterou přebírá síť firemních kantýn Perfect Canteen a Perfect Catering od firmy Hopi.

Na koho ale tahle prémiová divize v Česku cílí? 

Na klienty, které jsme dosud neoslovovali. Umožníme jí expandovat po celém Česku, kde jsou prémioví klienti, ať už v oblasti byznysu, nebo IT vývoje, tedy Brno nebo Ostrava. Zajímají nás klienti, které tradiční systém firemních jídelen neoslovuje. Budeme dělat všechno pro to, aby velikost Perfect Canteen i event cateringu byla do pěti let dvojnásobná. 

Kolik lidí se u vás denně stravuje? 

Devadesát tisíc lidí denně si u nás něco koupí. Prémiovými provozy projde denně sedm až deset tisíc lidí. 

A jaké jídlo se bude podávat v prémiových kantýnách? 

Není překvapením, že řízek nebo burger funguje všude. Perfect kantýny mají flexibilní nabídku pro zákazníky, kteří nepotřebují jen běžný oběd v poledne, ale v kantýnách chtějí kvalitně snídat, svačit a někdy i večeřet. Ve spoustě provozů je velmi kvalitní domácí výroba. Vidíme rostoucí zájem o flexitariánské stravování, to znamená méně masa, více čerstvé zeleniny. 

A suroviny?

Tam se naše koncepty neliší. Aramark i při naší velikosti spolupracuje s lokálními farmáři, máme 24 farem a vlastní koncept Cesta na talíř. Dokážeme dostat lokálně vypěstovanou zeleninu a ovoce přímo do všech provozů po republice a okamžitě ji zpracovat. A v neposlední řadě využíváme švýcarskou aplikaci, která měří uhlíkovou stopu, a podle ní takový přístup o třetinu snižuje uhlíkovou stopu jídla.

S jakými potravinami máte největší problém? 

Netrápí mě máslo, ale trápí mě maso. Vepřové maso extrémně zdražuje a máme problém i s jeho kvalitou. Vybíráme mezi dodavateli, museli jsme zvýšit počet kontrol. Bereme jenom české maso, nicméně chovatelů bohužel ubývá. Stejně tak řešíme kvalitní čerstvou drůbež, i to je v některých lokalitách problém. 

info Foto se souhlasem Aramark
Soutěžní prémiové jídlo z kuchyně Aramarku

To znamená, že se neobejdete bez dovozů? 

Já pořád věřím v to, že když podnikáme v Česku, máme nakupovat tady. Bez zahraničních potravin se neobejdeme u mléčných výrobků, například u eidamu. 

Kdo jsou momentálně vaši největší zákazníci?

Například Toyota, Barum Continental, kde jsme otevírali v Otrokovicích novou firemní restauraci, Bosch Powertrain v Jihlavě, Plzeňský Prazdroj a další. 

Jak se vám letos dařilo po ekonomické stránce? 

Určitě nám poslední akvizice pomohla potvrdit si pozici jedničky na trhu. V tržbách jsme na dvou miliardách. Rozjeli jsme novou značku Culinia, v září jsme v pražských Stodůlkách otevřeli zcela nový koncept firemní restaurace, který je hodně založený na samoobslužné nabídce a čerstvém vaření před hostem.

Zároveň tam budujeme vzdělávací kuchařskou akademii Culinia Academy, po Makru budeme druzí největší. Chceme i dál podporovat mladé talenty a pracovat na dalším vzdělávání našich kuchařů. Jsem pyšný na náš kuchařský tým, který z mezinárodních soutěží vozí medaile a je to příklad i pro mladé, že „kuchař ze závodky“ může zabodovat v zahraničí. 

A všímáte si nějakého nového trendu? 

Řekl bych, že tím nejnovějším je tlak na bezobalový prodej. Takovou kavárnu máme například v Toyotě. Funguje to tak, že si koupíte müsli tyčinku, kterou přímo tam pečeme, kávu dostanete v re-kelímku, vodu v karafě, oříšky a sladkosti si odnesete v papírovém kompostovatelném sáčku.

Aramark si tenhle koncept vyzkoušel nejprve v Německu v SAP, my v Toyotě a teď chystáme zcela bezobalové stravování například v Perfect restauraci v Komerční bance. A druhá věc, které si všímám, že začíná být určitá kritická hranice, kdy se vyplatí kantýnu ve firmě provozovat. 

To je kde? 

Hranice je sto lidí a víc, aby to dávalo smysl. Zároveň není nutné vždy vařit na místě, i to je trend. Jsou lokality, kde prostě není možné sehnat kvalitní kuchaře, ale my zde umíme nabídnout dovoz perfektně připravených jídel v centrálních kuchyních v teplém či zchlazeném stavu. 

A jak to řešíte, když vám někde akutně chybějí zaměstnanci? 

Na to musíme být připravení. Máme celoročně připraven záložní tým, který platíme. A když je náhodou někde plný stav, tak je využíváme na tréninky nebo vývoj nových konceptů. 

info Foto se souhlasem Aramark
Čeští kuchaři od Aramarku uspěli na gastro soutěži v Torontu.