Z Jana Kapolky měl být architekt. Jenže po pár letech na vysoké zjistil, že mu stavařina a architektura nakonec nejsou zas tak blízké. A udělal velkou změnu. Před pěti lety, když mu bylo 23, rozjel se svým bratrem Michalem bistro s mexickým jídlem Los Capolitos. A dnes ví, že to byl správný krok.

I když začátek byl pomalejší, než čekali. První bistro ve Frýdku-Místku se totiž rozjíždělo ztěžka.

„Museli jsme přesvědčit lidi, že nabízíme plnohodnotné jídlo, nikdo tam moc mexickou kuchyni neznal,“ vzpomíná Jan Kapolka. Přesto asi po roce a půl otevřeli na popud kolegyně Pavly Ožana další pobočku v Ostravě. A pak už to jelo. Rychle se uchytila a měla prý tak dobrý ohlas, že to pro bratry Kapolkovy bylo jasné znamení, že jejich nápad funguje.

„Začala nás oslovovat obchodní centra a my si řekli, že to zkusíme,“ říká mladší z bratrů Jan Kapolka. Otevřeli proto (i prostřednictvím franšíz) další bistra v Ostravě-Porubě, Opavě a na konci loňského roku i v Olomouci. Dnes už mají bister s mexickým kloboukem v logu pět a v květnu se otevře šestý podnik, tentokrát v Brně.

Sázka zrovna na mexickou kuchyni přitom nebyla náhodná. „Naše sestra žije dlouho v Coloradu v USA a už na střední jsem tam hodně jezdil a pracoval tam v různých gastropodnicích,“ vypráví Jan Kapolka s tím, že i jeho bratr Michal žil jeden čas v USA a že oběma mexická kuchyně hodně zachutnala. Když pak před pěti lety otevíralo ve Frýdku-Místku obchodní centrum Frýda, přišel Michal s nápadem, že by mohli s Janem otevřít vlastní podnik.

Bratři Michal a Jan Kapolkovi. Foto: Tomáš Jambor

Starší Michal, který se celý život pohybuje v oblasti IT a jako manažer z velkých mezinárodních firem měl uspořené nějaké peníze, v tom viděl možnost zajímavé investice. A mladší Jan zrovna v té době skončil se studiem architektury, které ho nenaplňovalo tolik, jak si původně představoval.

„Moc dlouho jsem o tom nepřemýšlel, vlastní mexické bistro mi přišlo jako skvělý nápad,“ vzpomíná Jan. Ten má od začátku na starosti provoz dnes už sítě podniků, zatímco Michal byl spíše v roli investora a dnes se stará vedle svého zaměstnání v IT o rozšiřování franšízy.

„Jasně, od stavárny a architektury je k jídlu docela daleko, ale měl jsem zkušenosti z USA a hodně nám v rozjezdu pomohl například s recepturami i švagr Scooter, který je Američan a má svoji restauraci. Hodně nám pomohla i spolumajitelka ostravské pobočky, skvělá kolegyně Pavla Ožana,“ usmívá se Jan Kapolka.

Sám přitom měl s podnikáním zkušenosti už před rozjezdem bister. Začal podnikat v 18 letech a vytvořil vlastní značku streetového oblečení a doplňků 420 Apparel, která vznikala v Česku a kterou cílil hlavně mezi skateboardovou a snowboardovou komunitu. Po otevření Los Capolitos značku prodal svému kamarádovi, časem se dostala „k ledu“, ale dnes oba přátelé zvažují, že se možná dají zase dohromady a značku vytáhnou opět vzhůru.

V Los Capolitos si všechno připravují sami. Foto: Tomáš Jambor

Dnes pracuje pro Los Capolitos, které mělo loni obrat přes 20 milionů a letos cílí zhruba na dvojnásobek, na 80 lidí včetně brigádníků a mladá firma si zakládá na tom, že si všechno vaří a připravují sami. Pomocí franšíz se chtějí Kapolkovi se svou značkou dostat i do dalších větších měst. „Jednáme o pobočkách v Čechách, chtěli bychom do všech univerzitních měst, například do Hradce Králové, Pardubic, Liberce a také do Zlína,“ dává Jan Kapolka příklady lokalit, na které se chtějí zaměřit. Jednají i o pobočkách na Slovensku.

Naopak Praze se nejspíš (prozatím) vyhnou. „Leda by se objevil větší investor, který by byl schopný otevřít a provozovat ideálně tři až pět poboček najednou,“ dodává mladší z bratrů Kapolkových.