skip to main content
Byznys

Asexuální i prudce módní. Byznys s „ošklivými sandály“ přináší miliony

3 minuty čtení

Po trendu „ugly sneakers“ – čili doslova škaredých teniskách – se na módním výsluní hřejí sandále, které by si dřív trendsetteři oblékli možná jen s pistolí přiloženou u hlavy.

Nyní ale vídáme fotky outfitů, kdy elegantně střižené blejzry, hedvábné košile či romantické šaty s volány od dánské návrhářky Cecilie Bahnsen, doprovází obuv poněkud kontrastní. Buď se jedná o sandále trekové, nebo takové, které jsme v Česku zvyklí vídat nejčastěji u starší generace mužů.

View this post on Instagram

Silk, almost head to toe.

A post shared by Angela (@mommyplaysdressup) on

Pochází od newyorské minimalistické značky The Row, která je lovebrandem snad téměř všech módemanů. Pokud něco tento módní dům, jejž založily bývalé dětské hvězdy Mary-Kate a Ashley Olsenovy, uvede, velmi často najdete záhy podobný design v řetězcích s oblečením.

Reklama

Kdo je za trend ošklivých sandálů odpovědný?

Můžeme z něj „obvinit“ bývalou šéfdesignérku francouzského módního domu Celine Pheobe Philo. Byla to ona, kdo v roce 2012 poslala modelky na přehlídku v ortopedických sandálech Birkenstock, které sama ozdobila kožešinou.

Dědictví po hippies

Mít zálibu v sandálech trekových, ortopedických či určených spíše starší věkové kategorii není ale výmysl mileniálů. Už v 60. letech si hippies libovali v tom, že své psychedelické módní kreace doplňovali pantofli od německého Birkenstocku.

Současný zájem o tyto modely obuvi ještě vzrostl kvůli pandemii koronaviru. Podle The Times zájem o sandály Birkenstock během karantény vzrostl až o 50 procent.

Vysoká móda v pantoflích

Od sandálů, které milovaly především starší německé turistky, ušla společnost Birkenstock opravdu obrovský kus cesty. Kromě toho, že firma spolupracovala se značkou Celine, uvedla také kolaboraci s Manolem Blahnikem. Kdo by si to kdy mohl představit! Král jehlových podpatků a obuvi, která je synonymem svádění, si obuje zdravotnické pantofle a vymyslí pro ně ještě vlastní kolekci.

Svůj personalizovaný model pantoflů Arizona od Birkenstocku má i módní dům Valentino i newyorští návrháři Proenza Schouler.

Pohodlí nade vše?

Trend nevzhledných sandálů je zřejmě tak masivní, že před ním neobstál ani etalon klasické elegance, módní dům Chanel. Jeho zesnulý kreativní ředitel Karl Lagerfeld nenáviděl vše, co by zavánělo neslušivou konformitou. Tepláky podle něj byly zločinem.

Ale loni nastoupivší šéfdesignérka Virginie Viard je zřejmě jiného názoru, a tak uvedla trekové sandály s legendárním monogramem s propletenými písmeny „C“.

Reklama

Ironická móda

Zatímco čeští (ale mnohdy i němečtí) turisté jsou terčem vtipů pro svou lásku k nošení ponožek v sandálech a klasická interpretace etikety na takové kombo pohlíží naprosto odmítavě, módní návrháři mají jiný názor.

Během loňského roku podle analýzy Lyst Index vzrostl zájem o trekové sandály americké značky Teva o 350 procent.

Značka funkční obuvi do přírody, kterou založil v roce 1984 geofyzik Mark Thatcher, má za sebou také spolupráci s uznávanou designérkou, jako je Anna Sui. Ta přiznává, že je „ráda nosí s kotníkovými ponožkami“.

Stylistka Elizabeth Saltzmann, která obléká například Gwyneth Paltrow, Saoirse Ronan nebo Phoebe Waller-Bridge, tvrdí, že cit pro módu v dnešním kontextu znamená kombinovat krásné s ošklivým.

Možná proto jsou sandály, které nejsou elegantní ani sexy, momentálně na takovém vrcholu popularity. Nutno ale dodat, že takový módní, ale zároveň ironický styling zvládne jen ten, kdo jinak všechna fashion pravidla ovládá a přesně chápe, za jakých okolností a jakým způsobem se dají porušit.

Reklama
Reklama