Do světa motorismu vnesl umělecké obrazy, jimiž nadchl desetitisíce fanoušků rychlých kol z poloviny planety. Teď by Automobilist, spoluvlastněný miliardářem Karlem Komárkem, rád uspěl i v prostředí zelených trávníků.

Společnost, známá svými unikátními díly oživujícími klíčové okamžiky z historie a současnosti motosportu, v uplynulých dnech spustila další projekt zaměřený tentokrát na fotbal, který nazvala příznačně Footballist. Pod tímto názvem tak nově nabízí také designové plakáty s tematikou globálně nejrozšířenějšího sportovního odvětví.

„Máme unikátní technologii a koncept vytváření komunity, a tak by byla škoda nevyužít další vertikály,“ tvrdí Pavel Turek (na hlavním snímku vlevo), CEO společnosti, kterou založil spolu s kreativcem Janem Rambouskem (na snímku vpravo) a odborníkem na počítačovou grafiku Petrem Milerským.

„Konkrétně ve fotbalu je potenciál obrovský. Jde o sport, který se nejen těší oblíbenosti po celém světě, ale také disponuje pestrou historií a komerční připraveností,“ doplňuje Turek, mimo jiné expert na sportovní marketing, který byl dlouhá léta součástí seriálu Formule 1.

Podobně jako v motorismu, kde Turek a jeho tým fungují jako partneři pro zavedené značky, mezi nimiž nechybí právě F1, World Rally Championship nebo Mercedes-AMG Petronas, se chtějí rovněž ve fotbalu opřít o silná byznysová spojenectví.

Díky uzavřené spolupráci s evropskou asociací UEFA má Footballist k dispozici práva na nejprestižnější kontinentální soutěže, jako jsou Liga mistrů, Evropská liga, Evropská konferenční liga či Superpohár UEFA. Exkluzivní přístup bude mít rovněž k zástupcům Barcelony nebo Juventusu, přičemž probíhají námluvy s dalšími velkokluby.

Automobilist, Footballist

„Například barcelonské muzeum je plné fotografií ve špatné kvalitě, s nimiž navíc klub nemůže dále pracovat, protože k nim nedrží autorská práva. S naší technologií však budeme moct vytvořit zcela nové umělecké obrazy, vycházející z ikonických dobových momentů, které klubům poskytnou mnohem větší obchodní potenciál,“ přibližuje Turek, co vedle tvorby hráčských a propagačních plakátů může se svými kolegy přinést fotbalovým organizacím.

Naopak Automobilistovi by nový projekt měl letos dopomoct ke kýženému stamilionovému obratu. To by představovalo téměř zdvojnásobení tržeb z minulého roku, kdy firma prodala 31 tisíc fyzických i digitálních obrazů do osmi desítek zemí světa. Mezi její nejsilnější zákaznické trhy se řadí USA, Velká Británie, Německo nebo Austrálie. Česko se na prodejích podílí třemi procenty.

Jak nicméně Pavel Turek podotýká, hospodářské výsledky pro společnost momentálně nejsou stěžejním ukazatelem. Mnohem více pozornosti je věnováno zásahu na publikum a počtu licenčních partnerů.

Jen tak totiž Automobilist může časem naplnit svůj cíl: vytvořit komunitní platformu, která fanouškům nabídne nejen e-shop s plakáty, ale také portál, skrze nějž bude možné pořídit si exkluzivní zážitky (zejména z motoristického prostředí) v rozšířené realitě.

„Umělecké obrazy s příběhem představují naše DNA, díky nim jsme pronikli do světa a stali se uznávanou značkou. Od počátku ovšem naše plány a vize nesouvisejí pouze s nimi,“ vysvětluje Turek s tím, že už nyní firma naskakuje na fenomény současné doby jako NFT a metaverzum.

Automobilist, designový plakát, Eliška Junková
Legendární česká závodnice Eliška Junková v obrazu ztvárněném Automobilistem

Základy Automobilistu položili Jan Rambousek s Petrem Milerským už v roce 2014, kdy vytvořili sadu prvních velkých závodních tisků ještě pod jinou značkou. Dva roky nato se k nim přidal Pavel Turek a nápadité myšlence vtiskl byznysové kontury.

Postupně se rodil projekt, který roku 2018 zaujal i jednoho z nejbohatších Čechů Karla Komárka. Nejprve ve firmě odkoupil čtvrtinový podíl, loni v létě jej pak navýšil už na polovinu.

„Automobilist jsem si oblíbil od začátku. Byla to hodně intuitivní a osobní volba, díky níž se rozšířily nejen moje byznysové, ale i osobní vazby,“ komentoval nedávno majitel investiční skupiny KKCG. Dosavadní výsledky společnosti ukazují, že jeho tým je schopen naplnit i další ambiciózní plány. „Líbí se mi stávající produkty, a hlavně vize do budoucna,“ dodal.

Vize, zmiňované Karlem Komárkem, podpořil Automobilist počátkem února rozkročením se v retailu, když otevřel svou druhou kamennou prodejnu a vůbec první v Česku. Před pop-up storem v pražském nákupním centru Palladium už firma dříve zprovoznila obchod ve velkolepém mnichovském areálu Motorworld.

Automobilist, OC Palladium
Pop-up store Automobilist v pražském OC Palladium

Při té příležitosti společnost zároveň odhalila nový fine art print zachycující nejslavnější vítězství legendárního pilota F1 Ayrtona Senny v portugalském Estorilu 1985. Dosud v Automobilistu takových limitovaných motivů vzniklo bezmála pět desítek.