Žijeme v nádherné době!

Nic jiného snad na současnou situaci stran alokace kapitálu nelze napsat. V Kalifornii se medián ceny domu vyhoupl přes 800 tisíc dolarů, dvanáctileté děti točí dříve nemyslitelné peníze v NFT a automobilka, která nedodala na trh ani jeden vůz, se s masivní valuací chystá na burzu.

Řeč je pochopitelně o firmě Rivian, která před pár týdny představila světu svůj elektrický pick-up. Tento sympatický počin s ambicí konkurovat Tesle zároveň zveřejnil dokumenty zvané S-1, které jsou součástí cesty k IPO ve Spojených státech. A je to, pravda, pozoruhodné čtení – s cenovkou 80 miliard dolarů.

Snad nejlepší na celé věci je, že v dokumentech chybí kolonka tržeb. Prostě tam není. A ty dodané vozy? Až do letošního září zero. Zilch. Nada. Nula. Ideální čas na IPO!

Zato ztráta za loňský rok? Miliarda dolarů. A letos minus miliarda už za první pololetí. Za stejných šest měsíců přitom firma utratila přes 300 milionů dolarů za SG&A, tedy selling, general and administrative expense. Jde o nákladové položky, které jsou běžně spojené například s marketingem.

Mít v této kolonce za pololetí 300 a více milionů dolarů, když jste neprodali byť jedinou věc či službu, je nad lecčí chápaní. Že mají 150 tisíc předobjednávek? Ano, Rivian podle všeho skutečně eviduje okolo 150 tisíc předobjednávek. Totéž ale dokázal i Ford se svým novým modelem F-150 Lightning a Cybertruck od Tesly má předobjednávek přes šestkrát více.

Navíc, co to je za způsob ohodnocení Rivianu? Jak bychom tomu v kontextu IPO řekli? Pre-revenue multiple, násobek tržeb budoucích? Celé to vypadá, jako by automobilka vynechala několik etap a pod tlakem superpozitivního sentimentu se vydala rovnou na veřejné trhy potvrdit svou – zvenčí naprosto nepochopitelnou – valuaci.

Ta mimochodem vede k Amazonu, což je možná odpověď na všechny otázky, které vyvstaly během předchozích řádků. Firma, uvádějící ve svém prospektu, že možná nikdy nedosáhne ziskovosti, nemá v zádech nikoho jiného než Jeffa Bezose.

Amazon je v Rivianu jedním z největších investorů a v dokumentech je zmíněn přesně jednaosmdesátkrát, což není málo. Automobilka pro něj plánuje dodávat zcela prioritně (oproti elektrickým pick-upům R1T) elektrické dodávky – letos by jich mělo být 300 a počet plánuje Rivian exponenciálně zvyšovat.

To vše je nesmírně milé, nicméně dostat na burzu firmu s valuací 80 miliard dolarů čistě na plánech je zkrátka majstrštyk. A perfektní odraz doby, v níž žijeme.