Bezpečnostní počítačová firma Avast nesouhlasí s pokutou 351 milionů korun od Úřadu pro ochranu osobních údajů a zvažuje další kroky včetně správní žaloby. Rekordní pokuta se týká předávání neanonymizovaných údajů zhruba o sto milionech uživatelů dceřiné společnosti Avastu Jumpshot. Avast ji na začátku roku 2020 uzavřel.

Avast zpracovával osobní údaje uživatelů stejnojmenného antivirového programu a jeho rozšíření pro internetové prohlížeče. Část údajů ve zkoumané části roku 2019 předal své divizi Jumpshot, která se prezentovala jako firma zpřístupňující data marketérům, jimž poskytovala vhled do online chování spotřebitelů.

Uživatelé antivirového programu byli společností Avast mylně informováni o předávání anonymních údajů za účelem analýzy trendů, uvedl úřad. Pokuta je pravomocná a je nejvyšší, jakou kdy úřad udělil.

„Rozhodnutí Úřadu pro ochranu osobních údajů se týká někdejších činností zahrnujících zpracovávání osobních údajů Jumpshotem, dceřinou společností, kterou Avast dobrovolně uzavřel v lednu 2020. Avast s rozhodnutím a popisem skutečností úřadu nesouhlasí a zvažuje další kroky, včetně správní žaloby. Avast dál potvrzuje svůj závazek chránit data a soukromí svých uživatelů a proaktivně podniká kroky na ochranu soukromí, které jsou pro něj nejvyšší prioritou. Zároveň je i nadále aktivním členem celosvětových organizací a iniciativ zaměřených na ochranu osobních údajů,“ uvedl Avast ve vyjádření.

Úřad v rozhodnutí zdůraznil, že společnost Avast je jedním z předních odborníků na kybernetickou bezpečnost, který nabízí veřejnosti nástroje k ochraně dat a soukromí. Její zákazníci nemohli očekávat, že právě tato společnost bude předávat jejich osobní údaje, respektive údaje, na jejichž základě by mohla být zjištěna nejen jejich totožnost, ale například i zájmy, preference, bydliště, majetkové poměry, profese a další údaje týkající se jejich soukromí.

Kvůli zacházení s osobními údaji uživatelů má Avast problém nejenom v Česku, ale i ve Spojených státech. Koncem letošního února informovala americká Federální obchodní komise, že Avast musí ve Spojených státech zaplatit pokutu 16,5 milionu dolarů (přes 393 milionů korun) a přestat prodávat data o uživatelích k reklamním účelům.

Firma podle americké komise nepravdivě uváděla, jak používá data uživatelů o prohlížení internetových stránek. Takto získané informace pak firma prodávala bez odpovídajícího upozornění nebo souhlasu.

Značka Avast je součástí společnosti Gen Digital, která vznikla v roce 2022 spojením Avastu a americké firmy NortonLifeLock.