Spokojený lockdownový bingewatching se může v řadě domácností brzy zkomplikovat. Netflix totiž začne ověřovat, zda všichni uživatelé jednoho účtu sdílejí jednu domácnost, jak se to píše v jeho pravidlech. A pokud kontrolou neprojdou, budou si muset založit účet vlastní.
Ten krok dává smysl. Netflix sice se 203 miliony předplatitelů (stav ke konci loňského roku) vede v souboji streamingových společností, ale jeho konkurence stále roste.
Expanzi letos chystá HBO Max, které uvede některé velkofilmy spolu s premiérou v kinech, úctyhodný nástup se povedl Disney+, které nasbíralo přes 100 milionů předplatitelů za pouhých 16 měsíců fungování, rozjíždí se i Amazon Prime Video a do hry se navíc chystají vstoupit i další, například Paramount+.
Proč by se tedy Netflix dobrovolně připravoval o další potenciální uživatele? Jak již bylo řečeno, sdílení účtu v pravidlech zakazuje, zatím však byl k vymáhání tohoto bodu benevolentní. Jenže uživatelé toho využívali, a ne zrovna v zanedbatelném množství.
Třeba výzkum Bank of America zjistil, že mezi tisícovkou dospělých Američanů sdílí jeden účet 26 procent. Dle dalšího výzkumu (Magid) jde až o třetinu všech uživatelů.
Netflix i díky pandemii zažívá veleúspěšné časy a loni zaznamenal rekordní tržby 25 miliard dolarů a 37 milionů nových předplatitelů. Ale chce víc, tím spíš, že mu k tomu může snadno pomoci jen vymáhání vlastních pravidel. Jeho šéfové se přitom dlouho stavěli ke sdílení smířlivě a ještě v říjnu 2019 hlavní produktový ředitel Greg Peters prohlásil, že nemají v plánu v tomto ohledu nic zásadně měnit.
To už ale nyní neplatí. Netflix začal v minulém týdnu některým uživatelům ukazovat hlášku upozorňující, že pokud nežijí spolu s vlastníkem tohoto účtu, budou si muset založit vlastní. A zároveň jim nabízí tři možnosti řešení: ověření verifikačním kódem přes e-mail či SMS, založení nového účtu, nebo volbu „ověřit později“.
Dá se čekat, že podobná zkušenost brzy potká i uživatele v Česku. Základní tarif tu stojí 199 korun měsíčně, ten nejdražší pak 319 korun.
Zároveň lze předpokládat, že pokud uživatelé nenajdou jednoduchou cestu, jak systém obejít, může to Netflixu skutečně pomoci k dalšímu růstu předplatitelské základny.
Jeho základní cena není tak vysoká, aby to domácnosti odradilo, obzvlášť v době pandemie, kdy si sledování Netflixu přivykl kdekdo. „Netflix má teď silnou pozici, aby díky tomu v roce 2021 zvýšil svou hodnotu,“ prohlásil analytik Nat Schindler.
A rovnou připomíná, že by Netflix mohl vyjít vstříc uživatelům, kteří by za něj chtěli platit o něco méně tím, že by jim nabídl předplatné jen pro mobilní verzi, jako to už funguje třeba v Indii nebo na Filipínách, případně program s reklamami. Ať už zvolí jakýkoli přístup, zákrok proti sdílení hesel zřejmě jen upevní jeho dominanci na poli streamingu.