skip to main content
Komentář

Disney vrací úder, po pouhém roce smázl HBO, Apple a Amazon. Sesadí z trůnu i Netflix?

Ján Hladký je akciový analytik společnosti Patria Finance spadající pod skupinu ČSOB. Specializuje se na americký a západoevropský trh, přičemž pokrývá primárně takzvané blue chips – tituly s vysokou tržní kapitalizací.

Ve svém komentáři pro Forbes se blíže dívá na silný nástup streamovací služby Disney+ a na výsledky, které to gigantu zábavního průmyslu přineslo.

Když The Walt Disney Company před více než rokem konečně spustila svou streamovací službu, mnozí dopředu tušili, jak velký to bude úspěch. Málokdo však čekal, jak rychle se tento úspěch dostaví.

Kvartální výsledky gigantu zábavního průmyslu odhalily, že ke konci loňského roku registrovala služba Disney+ až 95 milionů platících uživatelů. Meziroční růst tak činí téměř 250 procent!

Reklama

Správnou perspektivu ale nabídne až srovnání s nekorunovaným králem streamingu, tedy s Netflixem. Ten má v současnosti 200 milionů uživatelů, takže Disney+ je po roce fungování již na polovině a rychle dotahuje. Netflix samotný navíc koncem roku 2017, kdy měl také 100 milionů uživatelů, rostl už jen pětadvacetiprocentním meziročním tempem.

Za Disneyho úspěchem stojí tři hlavní faktory. Prvním je neskutečně široká paleta nabízeného videoobsahu, kterou mohl gigant nabídnout s minimálními náklady hned od začátku.

Zanedbatelný ale určitě není ani úspěch seriálu The Mandalorian, který nejednomu divákovi vrátil nadšení z univerza Hvězdných válek (autora tohoto článku nevyjímaje).

Druhým faktorem je zázemí pro rozvoj, které službě Disney+ poskytla celá společnost. Její naditá pokladnice, televizní studia nebo drahá kabelová televize Hulu Live TV umožnily, že samotná Disney+ může být uživatelům nabízena za pouhé čtyři dolary měsíčně. Netflix má nyní průměrnou prodejní cenu téměř trojnásobnou.

A do třetice je tady načasování. Pandemie toho mnohým společnostem hodně vzala, jiným ale zase hodně dala. Streamovací televize jednoznačně patří do té druhé skupiny. Opět se tak vracíme ke žhavému investorskému i diváckému tématu posledních let: jak dopadnou streamovací války a kdo z nich nakonec vzejde jako vítěz?

Reklama

Netflix ve svých kvartálních reportech a investorských zprávách vytrvale opakuje, že budoucnosti se nebojí, protože koláč streamingu je velký a každý si z něj utrhne víc než dost. S tím do jisté míry souhlasíme, na druhou stranu peněženky diváků bezedné rozhodně nejsou, a i když mají nyní času více než obvykle, jejich pozornost také není nekonečná.

Výčet internetových televizí je již tak dlouhý, že ho nemá cenu dělat celý. Balíček vytvořený řekněme z Netflixu, Disney+, Amazonu Prime Video, HBO Max a AppleTV+ by vyšel až na 45 dolarů měsíčně (bavíme se o amerických cenách).

Tolik bude pravidelně platit skutečně jen málokdo, hlavně když se konzumace záplavy videoobsahu vylučuje se zdravým sociálním životem. Lockdowny jednou skončí a lidé zase vytáhnou do práce, do hospod a do kin. Snad.

Obrázek se bude samozřejmě lišit region od regionu, globálně však podle nás převládnou dvě služby: Netflix a Disney+. Těm pak budou sekundovat zbylá větší jména. Například nepovedený a zmatečný start HBO Max způsobil, že služba má doteď jen 40 milionů uživatelů, což je na takovou značku – a takovou videotéku – tristní.

AppleTV+ zase nezvládl start kvůli nezajímavému obsahu. Ukazuje se, že v Hollywoodu nestačí mít jen peníze, je nutno také vědět, jak je použít. A když si vezmeme, že po světě chodí miliarda lidí se svým distribučním kanálem (mluvíme samozřejmě o iPhonech), aktuálních 10 milionů předplatitelů působí až směšně.

Amazon Prime Video je spíše dodatečnou službou celého balíčku Prime a jeho cílem nikdy nebylo a asi ani nebude stát se globální jedničkou. Zbylé streamovací televize pak budou svůj obsah radši prodávat přímo těmto zaběhnutým značkám než financovat infrastrukturu a vývoj nutný pro vlastní distribuci.

Je nicméně dobře, že nezůstane jen jeden absolutní vládce streamingu. Mít fungující konkurenční prostředí alespoň v rámci distribuce je prospěšné pro všechny zúčastněné. A kvalitě obsahu to také jenom prospěje.

Autor je akciový analytik společnosti Patria Finance.

Reklama
Reklama